Bostäder i Västerbotten - BoVä

Gruppbild av människor

BoVä anordnar dialogmöten för hela ekosystemet kring bostadsbyggandet i Västerbotten. Bilden är från en samverkansdialog i Skellefteå i februari 2024.

Bostäder i Västerbotten (BoVä) är en konjunkturöverbryggande samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Syftet är att skapa förutsättningar för ett fortsatt högt bostadsbyggande i länet trots den ekonomiskt svåra situation som råder.

Med en hållbar samhällsomvandling i fokus och med sikte på 20 000 långsiktigt hållbara bostäder till 2030, samlar BoVä aktörer som beställer, planerar, granskar, ritar, finansierar och bygger bostäder i Västerbottens län. Samtliga kommuner är inbjudna, med fokus på de kommuner som har störst behov av bostäder för att kunna kompetensförsörja den gröna samhällsomvandlingen.

Länsstyrelsen Västerbotten är initiativtagare till BoVä och arbetet koordineras åren 2023-2027 av länsarkitekt Elin Olsson. Ett första dialogmöte hölls på residenset i oktober 2023 och samlade ett 50-tal deltagare. Ytterligare ett möte har hållits i Skellefteå i februari 2024.

Genom BoVä kan vi öka insikter om förutsättningar och behov mellan berörda parter, ge möjlighet att bearbeta utmaningar tillsammans och skapa en plattform för påverkan. BoVä är en viktig insats som visar att vi gör allt vi kan lokalt, samtidigt som vi efterfrågar insatser från staten kopplat till riskdelning. BoVä är en viktig signal till länets lokala aktörer att vi vill kraftsamla för att upprätthålla takten i bostadsbyggandet, med de resurser och verktyg som står till buds.

BoVä leds av en styrgrupp där företrädare för både offentlig och privat sektor deltar.

Planerade insatser för 2024

Styrgruppen har identifierat aktiviteter kopplat till målet där fokus för 2024 ligger på att mäta och följa upp, generella detaljplaner, kvalitet/hållbarhet och attraktiv byggrätt, affärsmodeller samt bygg- och produktionskostnader.

Mäta och följa upp: aktiviteter syftar till att kunna mäta och följa upp målbilden för BoVä på kvartalsbasis. Både planberedskapen inom länets kommuner samt följa upp bostadsutvecklarnas prognoser för byggstarter närmare.

Generella detaljplaner; kvalitet/hållbarhet och attraktiv byggrätt: aktiviteter kopplade till hur det offentliga kan arbeta smartare inom ramen för PBL och markpolitiken för att möjliggöra attraktivt och hållbart byggande utifrån förändrade marknadsförutsättningar.

Affärsmodeller och bygg- och produktionskostnader: ett utbildningsmaterial tas fram för att ge bättre insikt och förståelse för hur affären för bostadsutvecklare fungerar samt grundläggande förståelse för dels avkastningskrav, dels skillnader mellan bygg- och produktionskostnader.

Behov av nationella insatser

Styrgruppen har också diskuterat vilka insatser som skulle behövas från statlig nivå dessa återfinns i årets upplaga av bostadsmarknadsanalysen.

Några röster om Bostäder Västerbotten

Vi har efterfrågat en arbetsform som denna och är mycket glada över att Länsstyrelsen Västerbotten har tagit rollen att samordna arbetet. Att jobba tillsammans i arbetsgrupper och större möten ger ökad förståelse för varandra. Bland annat kan onödiga missförstånd och fördomar undanröjas vilket leder till ett konstruktivt klimat. Utifrån en tydlig bild om hållbart samhällsbyggande medför Bostäder Västerbotten att förutsättningarna att lyckas ökar. Vi tror att det är avgörande inför de utmaningar och framför allt de möjligheter som vi står inför, säger Johan Hallberg Regionchef Region Nord Byggföretagen

Jag ser på Länsstyrelsens initiativ till BoVä och den signal det sänder både lokalt, regionalt och till regeringen som mycket viktig. För att öka bostadsproduktionen i norra Sverige är det avgörande att marknaden ser en handlingskraft från politiken där ljuset hamnar på riskdelning och stimulans av investeringsvilja. Vi behöver proaktivt utveckla befintliga fastigheter till sin fulla potential för att möta behoven på bostadsmarknaden parallellt med nyproduktion av bostäder. Statlig riskdelning och finansiering med förbättrade utvecklingsmöjligheter inom bygg- och fastighetsbranschen är nyckelfaktorer för att möjliggöra ett ökat bostadsbyggande, skriver Jens Pihlblad, näringspolitiskt ansvarig hos Fastighetsägarna MittNord.

BoVä har skapat ett meningsfullt utbyte mellan olika aktörer och det är extra viktigt i dessa tider att vi alla spelar för länslaget, säger Helene Nilsson, chef för mark och exploatering Umeå kommun

Länsstyrelsens arbete med Bostäder Västerbotten är en viktig insats. Arbetet kan lägga grund för regionala och/eller lokala överenskommelser, menar Peter Larsson i den delrapport som lämnades till bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson i februari.

För mer information

Ta del av analysen av marknadsförutsättningar och behov av bostäder i länet som Länsstyrelsen Västerbottens tagit fram 2024

Bostadsmarknadsanalys Västerbottens län 2024

Senaste nyheter om BoVÄ finns i vårt nyhetsarkiv. Sök på BoVÄ.

Nyheter och press Länk till annan webbplats.

Ingår du i målgruppen för BoVä’s träffar och vill delta, eller representerar du media och vill ställa frågor? Välkommen att kontakta Elin Olsson.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B