Skyfallsliknande regn i Värmlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Positiv utveckling för statlig närvaro och service

Karta av Sverige indelat i län

Länsstyrelsen har för fjärde året i rad kartlagt och analyserat statlig närvaro och service. Sammantaget konstaterar länsstyrelsen att den samlade bilden för länet, när det gäller statlig närvaro och service, är positiv för de kommande åren. Särskilt med hänsyn till att Värmland har fått två nya myndigheter samt att Statens servicecenter har etablerat ett nytt besökskontor i Filipstad.

Sysselsättningen ökar

Sedan 2020 har antalet sysselsatta inom statlig sektor ökat med 4,5 procent. Antalet sysselsatta ökar i samtliga län. Västra Götaland stod för den största ökningen av antalet sysselsatta. De hade en ökning med 5,6 procent. Totalt är 278 015 personer sysselsatta inom statlig sektor i Sverige. Av dessa är 54 procent sysselsatta i storstadslänen: Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Statistiken i rapporten för Värmland visar att det fanns 79 statliga arbetsställen i länet år 2023 fördelat på 15 av länets 16 kommuner. Antalet arbetsställen har därmed minskat med tre mellan åren 2018 och 2023. Statistiken visar samtidigt att 5 554 personer var sysselsatta i statlig sektor i länet år 2022 i länets samtliga 16 kommuner. Antalet sysselsatta har ökat med 330 mellan år 2020 och 2022. Den procentuella förändringen under tidsperioden var en ökning med 6,3 procent i länet.

Nya statliga myndigheter i länet

Regementet A9 i Kristinehamn kommer att återetableras. Regementet ska ansvara för utbildning av två till tre artilleribataljoner för bland annat brigaderna i södra Sverige. Återinvigning skedde den 4 december 2022. Det nya regementet på Harberget planeras tas i drift 2029. Fram till dess bedrivs verksamheten i temporära lösningar. Regementet kommer att ha cirka 300 anställda varav en tredjedel militär personal.

Myndigheten för psykologiskt försvar öppnade i Karlstad 2022 och antalet medarbetare i myndigheten är för närvarande 60. Myndigheten är lokaliserad till Karlstad och Solna, med huvudkontor i Karlstad där myndighetens ledning är placerad. Dessa båda etableringar stärker såväl Värmland som Karlstad och Kristinehamn i ambitionen att utveckla länet som ett säkerhetscentrum.

Statlig service

De verksamhetsförändringar för statlig service som kan noteras under år 2023 jämfört med år 2022 är att Arbetsförmedlingen har minskat sina arbetsställen från 9 till 8. Den 23 april 2024 invigde Statens servicecenter ett nytt besökskontor i Filipstad. Därmed är Statens servicecenter representerat på sex orter i länet: Arvika, Filipstad, Hagfors, Karlstad, Kristinehamn och Torsby. Polismyndigheten har minskat antalet besökskontor från 16 år 2021 till 12 år 2023.

Inga verksamhetsförändringar i övrigt är i dagsläget kända för de servicegivande myndigheterna i Värmlands län under åren 2025–2026.

Rapporterna

Ta del av Länsstyrelsens kartläggning i den regionala rapporten av statlig närvaro och service i Värmlands län:

Statlig närvaro och service 2024 i Värmland Länk till annan webbplats.

Ta del av Länsstyrelsens kartläggning i den nationella rapporten av statlig närvaro och service:

Kartläggning av statlig närvaro och service 2024 Länk till annan webbplats.

Georg Andrén

Våxnäsgatan 5