Länsstyrelsens webbplats mest tillgänglig i Sverige

Länsstyrelsen Värmland arbetar varje dag för att alla, oavsett förmåga, ska ha tillgång till offentlig service. Vi är därför väldigt stolta över att vår webbplats hamnar på delad förstaplats i Funkas Inkluderingsbarometer för 2023.

Förstora bilden

Funka, ett konsultföretag inom digital tillgänglighet, genomförde under september en årlig undersökning i syfte att rangera hur tillgängliga offentliga organisationers webbplatser är. Detta mynnar ut i den så kallade Inkluderingsbarometern. Webbplatsernas startsida är testade utifrån 19 testpunkter baserade på gällande lagkrav för offentlig sektor.

Även i år ligger lansstyrelsen.se i topp – alltså alla 21 länsstyrelsers gemensamma webbplattform – helt utan tillgänglighetsfel. Sammanlagt granskades 1 784 webbplatser inom offentlig sektor, varav 309 klarade alla tester och därför hamnar på en gemensam guldplats.

Varierande resultat i Värmlands län

I vårt län har 55 webbplatser inom offentlig sektor rankats. Utöver Länsstyrelsens webbplats lansstyrelsen.se/varmland har ytterligare 15 andra värmländska webbplatser fått toppbetyg.

Tio av topplaceringarna gäller offentliga organisationer i Karlstad, medan resterande fem återfinns i Arvika, Filipstad, Grums, Munkfors och Säffle. På Funkas webbplats kan du ta reda på hur det ser ut med webbtillgängliheten i just din kommun.

De 19 utvalda testerna har utförts på respektive webbplats startsida. WCAG 2.1 nivå A och AA innehåller 50 riktlinjer, så detta är stickprov från de 50 riktlinjerna. Testerna är utvalda för att ge en så bra genomsnittlig bild som möjligt av tillgänglighet på en startsida, baserat på vad som kan mätas korrekt med automatik. Testerna täcker in användare med olika förmågor, samt användning med och utan hjälpmedel.

Resultat: Funkas Inkluderingbarometer 2023 Länk till annan webbplats.

Testmetod - Funkas Inkluderingbarometer 2023 Länk till annan webbplats.

Georg Andrén

Våxnäsgatan 5