Begränsad fasadbelysning på kyrkor kan hjälpa Gotlands fladdermöss

Kollage med en grupp fladdermöss som hänger tätt ihop i ett innertak och en svagt upplyst kyrka om natten.

Foto: David Lundgren

De senaste åren har det pågått en inventering av fladdermöss i gotländska kyrkor. I en ny rapport från länsstyrelsen framkommer att fladdermöss eller spår av fladdermöss påträffades i 62 procent av de 87 undersökta kyrkorna och kyrkogårdarna, och att fladdermössen trivs bäst i kyrkor utan fasadbelysning eller där belysningen släcks under de timmar på natten då fladdermössen är som mest aktiva.

Alla fladdermöss är fridlysta och flera av de arter som finns på Gotland är också rödlistade. Bland dem finns fladdermusarten brunlångöra, som är mer eller mindre bundna till kyrkor och andra byggnader med stora vindar. Värmen, tryggheten, kontinuiteten och tillgången på föda inomhus gör kyrkorna till utmärkta fortplantningsplatser. På vintern, när fladdermössen går i dvala, fungerar de som övervintringsplatser. Det innebär att fladdermössen ofta bor i kyrkan året om.

Men inventeringar runt om i landet har visat att fladdermusarten brunlångöra minskat i antal. Det mesta tyder på att orsaken är fasadbelysningar.

– Brunlångöra flyger i skydd av mörkret, men starka uppåtriktade fasadbelysningar gör att fladdermössen inte vill ge sig ut och jaga mat åt sina ungar. Ljusstyrkan från en fasadlampa är flera hundra gånger starkare än naturligt ljus som fladdermöss är vana vid, exempelvis från månen, säger David Lundgren, naturvårdshandläggare vid länsstyrelsen.

'Samtidigt är det viktigt att det finns en funktionell belysning på en kyrkogård så att anhöriga kan besöka sina nära och kära. Fasadbelysning kan även ha en estetisk funktion.

– Med enkla åtgärder kan fasadbelysningen anpassas så att den inte påverkar de fridlysta fladdermössen negativt. Om man begränsar belysningen till det mörka vinterhalvåret undviker man de mesta av problemen. Med hjälp av tidstyrda lampor kan man även anpassa belysningen så att det är mörkt när fladdermössen ska ge sig ut, säger David Lundgren.

Länsstyrelsen och Svenska kyrkan på Gotland ser nu tillsammans över situationen med fasadbelysning vid de gotländska kyrkorna.

– Det finns en stor vilja hos pastoraten och församlingarna runt om på ön att gynna biologisk mångfald i kyrkogårdsmiljöer, så det finns goda förutsättningar att fladdermöss ska trivas här framöver, säger David Lundgren.

Rapporten Inventering av fladdermöss i gotländska kyrkor Pdf, 1.5 MB.

Anders Flanking

Visborgsallén 4