Aktuella vädervarningar i Västra Götalands länJust nu är det flera vädervarningar i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Länets kommuner i svensktopp om livsmedel

Foto: Erika Kvarnlöf

Skövde kommun är bäst i landet på att köpa svenskproducerade livsmedel till sina verksamheter. Länets övriga kommuner ligger inte långt efter – sexton av dem ligger på topp 25.

Statistik kommer från Jordbruksverket databas SILO som syftar till att ge kunskap om livsmedel som köps in till offentlig sektor. Den lanserades i april i år och visar kommunernas inköp 2022 och 2023.

Här finns uppgifter från 41 av Västra Götalands 49 kommuner. Av dem ligger alltså 16 på topp 25 när det gäller att använda svenskproducerade råvaror. Skövde kommun toppar listan, 62 procent av livsmedlen har svenskt ursprung. Landets kommuner ligger i snitt på 41 procent.

– Det är fortfarande en stor utmaning att få fram information om råvarans ursprung, berättar Pernilla Fischerström, processledare på Länsstyrelsen Västra Götaland.

– Lagen om offentlig upphandling gör att det inte går att kravställa ett visst ursprung. Det gäller att ha god kunskap om hur de svenska råvarorna produceras och att kravställa utifrån det som är unikt för Sverige, till exempel djurskyddslagen.

För spannmål och grönsaker är det svårare att hitta bra krav att ställa, berättar hon. Säsongen för färska grönsaker är dessutom när skolorna är stängda. Därför är andelen svenskt kött, fågel och ägg högre än för det totala råvaruursprunget.

Sedan 2014 driver Länsstyrelsen tillsammans med Västra Götalandsregionen ett projekt som stöttar både livsmedelsproducenter och kommuner. Målet är att det ska bli mer lokalproducerad och svensk mat i offentliga kök i samtliga 49 kommuner i Västra Götalands län.

Fakta

272 kommuner lämnade uppgifter till SILO för år 2023. Det totala värdet av inlästa livsmedel var 8,1 miljarder kronor.

Källa:

Vilka livsmedel köper kommunerna?, Landsbygdsnatverket.se Länk till annan webbplats.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss