Fanor och skönsång på residenset under nationaldagen

En kvinna tar emot en svensk fana ur handen på landshövding Sten Tolgfors.

Tio föreningar i länet har blivit utvalda att få ta emot fanor och flagga på nationaldagen den 6 juni. Bilden är från förra årets fanutdelning på residenset i Göteborg med landshövding Sten Tolgfors. Foto: Anders Rudäng.

Åtta föreningar och organisationer kommer i dag kommer till residenset för att ta emot en svensk fana ur landshövding Sten Tolgfors hand.
– För oss betyder fanan frihet och gemenskap, säger Britt-Marie Akre på Fredsbaskrarna Västkust.

Stiftelsen Sveriges Nationaldag delar varje år ut fanor och ett mindre antal flaggor till föreningar och organisationer runtom i landet. Föreningarna och organisationerna får skicka in ansökningar, som Stiftelsen Sveriges Nationaldag sedan skickar till respektive Länsstyrelse, där det görs en prioritering och ett antal föreningar och organisationer väljs ut.

Ett begränsat antal fanor, cirka tio stycken, delas ut av H.M. Konungen vid det traditionella firandet av Nationaldagen på Skansen i Stockholm den 6 juni. Övriga fanor överlämnas vid lokala firanden. I Västra Götaland delar landshövding Sten Tolgfors ut flaggan, på residenset.

Syftet med utdelningen är att sprida användandet av svenska flaggan.

Utdelning av nio fanor och en flagga

I år är det nio fanor och en flagga som delas ut till mottagare i Västra Götalands län. En av mottagarna är Fredsbaskrarna Västkust, en förening med 279 medlemmar där alla har varit ute på FN-missioner.

– Vi vill kunna använda en fana när vi har olika sammankomster. Så som veterandagen, som hölls nu den 29 maj, säger Britt-Marie Akre, ordförande i Fredsbaskrarna Västkust och den som ska ta emot fanan ur Sten Tolgfors hand.

En annan förening som också ska ta emot en fana är Göteborgs Ungdomskör, som sedan flera år tillbaka har varit med och förgylla nationaldagen på residenset med sång.

– Vi kommer som vanligt att sjunga sommarsånger, men i år sjunger vi också ”Sverige” av Wilhelm Stenhammar, säger Anne Johansson som är dirigent och konstnärlig ledare för kören som har ett femtiotal medlemmar.

– Vi reser ganska mycket utomlands på tävlingar och musikfestivaler, och då är det trevligt att ha med sig en fana. Jag har förstått att den är ihopfällbar och därför ganska lätt att ta med sig.

Nio av föreningarna som valts ut kommer till residenset i dag på nationaldagen. Den tionde, Chalmers studentkår, kommer att få ta emot sin fana i Stockholm.

Utvalda föreningar i länet

Följande har ansökt om och får en fana:

• Öxabäcks församling
  • Fredsbaskrarna Västkust
  • Göteborgs Ungdomskör
  • GLTK´s damsektion (tennis)
  • Götene IF
  • Töllsjö Hembygdsförening
  • Hembygdsföreningen Sjuhärad
  • Svenljunga Jaktklubb
  • Chalmers studentkår

Följande har ansökt om och får en flagga:

• Svarteborgs Hembygdsförening

Nationaldagshälsning från landshövdingen

Med körsång och flagghissning skickar landshövding Sten Tolgfors en hälsning till alla i Västra Götaland i dag på nationaldagen. I sin hälsning påminner han om vikten av att stå upp för den svenska flaggans värden – frihet, demokrati och mänskliga rättigheter – i en orolig tid. Nationalsången framförs av Länsstyrelsens kör "Not och redlighet".

Vill du också få en fana eller flagga till din organisation?

Varje år kan föreningar och organisationer ansöka hos Stiftelsen Sveriges Nationaldag om att få en fana. I Västra Götaland delas fanorna ut av landshövdingen vid en ceremoni på nationaldagen den 6 juni. Huvudmän för stiftelsen är rikets 21 landshövdingar. Riksdagens talman är stiftelsens ordförande. Uppdrag: att främja intresset för nationaldagen och svenska flaggan.

Ansök om flagga och fana, Stiftelsen Sveriges Nationaldag Länk till annan webbplats.

Fana eller flagga – det här är skillnaden

En fana är en flagga på stång, avsedd att bära med sig när man går.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss