Lodjursjakten avslutad i Västra Götaland

Jakten efter lodjur i Västra Götalands län är nu avslutad. Totalt har sex djur fällts, i enlighet med Länsstyrelsens beslut om licensjakt. Djuren fälldes i Vårgårda, Ulricehamn, Marks och Borås kommuner.

Mossbelupen sten i dimhöljd skog.

Skog i Västra Götaland. Foto: Martin Fransson

Jakten startade den 1 mars och det första lodjuret fälldes på jaktens andra dag. Ett lodjur sköts i Ulricehamns kommun, två lodjur vardera i Vårgårda och Marks kommuner och det sista lodjuret sköts i Borås kommun den 9 mars. Därmed är årets licensjakt på lodjur i Västra Götalands län avslutad.

Jaktområdet omfattade: Ale, Alingsås, Bollebygd, Borås, Essunga, Herrljunga, Härryda, Lerum, Mark, Partille, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn och Vårgårda kommuner.

I jaktområdet ingick även delar av kommunerna Falköping, Grästorp, Göteborg, Mölndal, Trollhättan, Vara och Vänersborg.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss