Start för licensjakt efter lodjur den 1 mars

Ett lodjur på en sten i en granskog.

Lodjuret är fridlyst och får endast jagas under strikt kontrollerade former. Foto: Martin Fransson, Länsstyrelsen.

Fredag 1 mars börjar 2024 års licensjakt på lodjur. I Västra Götaland får högst sex djur skjutas inom jaktområdet. Jakten pågår som längst till och med 31 mars, eller till en tidigare tidpunkt om de tilldelade djuren fällts.

Lodjuret är fridlyst och får endast jagas under strikt kontrollerade former. I Länsstyrelsens beslut från den 2023-12-18 anges vilka villkor som gäller för licensjakten i Västra Götaland 2024. Bland annat gäller att jaktledare ska vara anslutna till Länsstyrelsens SMS-tjänst och att samtliga jägare ska registrera sig i Naturvårdsverkets jägarregister.

Högst sex lodjur får fällas inom jaktområdet

Högst sex lodjur får fällas inom jaktområdet. Max ett lodjur får fällas i Ulricehamns kommun och max ett får fällas i Tranemo kommun.

Jaktområdet omfattar kommunerna:
Ale, Alingsås, Bollebygd, Borås, Essunga, Herrljunga, Härryda, Lerum, Mark, Partille, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn och Vårgårda.

I jaktområdet ingår även delar av kommunerna:
Falköping (söder om väg 47), Grästorp (söder om väg 47), Göteborg (öster om väg E6, efter Tingstadstunneln öster om Göta älv), Mölndal (öster om väg E6), Trollhättan (söder om väg 47), Vara (söder om väg 47) och Vänersborg (söder om väg 47).

Länsstyrelsen får avlysa jakten tidigare

Jakt får bedrivas från och med den 1 mars och som längst till och med den 31 mars 2024, eller till en tidigare tidpunkt om de tilldelade djuren fällts.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss