Skyfallsliknande regn i Västmanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Svenskarna tar avstånd från att använda narkotika vid fest

Ungdomar på utomhusfestival

Foto: Pixabay

Majoriteten av svenskarna är negativt inställda till narkotikabruk i samband med fest, visar en nylig undersökning beställd av Länsstyrelsen i Norrbotten. Endast 7 procent anger att de själva, eller någon de känner, partyknarkar. I Polisregion Mitt, där bland annat Västmanland ingår, är siffran ännu lägre.

Den 26 juni är FN:s internationella dag mot missbruk och olaglig handel med narkotika. En dag som instiftades för att uppmärksamma de globala problem som den olagliga narkotikahandeln medför för människors hälsa och liv.

I samband med dagen har Länsstyrelsen i Norrbotten, i samverkan med Länsstyrelserna i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland, beställt en nationell undersökning kring svenskarnas attityder och erfarenheter av narkotika i samband med fest. Bakgrunden till undersökningen är den debatt som förts i media kring partyknarkande, att det har blivit vanligare och mer normaliserat att ta narkotika i samband med fest.

Undersökningen, som genomförts av Verian, visar att 80 procent av svenskarna har en negativ inställning till att använda narkotika i samband med fest. Kvinnor är mer negativt inställda, 86 procent i jämförelse med 74 procent för män.

Samtidigt visar undersökningen att det endast är 7 procent av svenskarna som antingen själva använder narkotika i samband med fest eller har någon i den egna omgivningen som använder narkotika i samband med fest.

I Västmanland, Uppsala och Gävleborgs län säger de flesta nej tack till partyknark

Västmanland tillhör Polisregion Mitt tillsammans med Uppsala och Gävleborg.
Undersökningen visar att Polisregion Mitt har de lägsta siffrorna i riket; 83 procent har en negativ inställning till att människor använder narkotika i festligare sammanhang. Bara 2 procent av de svarande i Polisregion Mitt anger att de antingen själva använder narkotika eller har någon i den egna omgivningen som använder narkotika i samband med fest.

Undersökningen blir ett stöd för alla dem som arbetar förebyggande mot narkotika.

Att ha allmänhetens stöd ökar motivationen för dem som arbetar förebyggande med narkotika på exempelvis krogen eller i postutlämning säger Eva-Linnéa Eriksson, ANDTS-samordnare vid Länsstyrelsen i Västmanlands län.

Johan Sterte

Västra Ringvägen 1