Länsstyrelsen i Almedalen

Bostadsbyggande och grön omställning är viktiga frågor för Länsstyrelsen Västernorrland och norra Sverige under årets Almedalsvecka.

Almedalsveckan, som pågår i fyra dagar med start 25 juni, är världens största demokratiska mötesplats. Här samlas många olika aktörer och beslutsfattare varje år för att diskutera viktiga samhällsfrågor.

Västernorrland finns på plats. Länsstyrelsen, länets kommuner, regionen och Mittuniversitet arrangerar tillsammans med Norrbotten, Västerbotten och Jämtland två spännande panelsamtal som berör viktiga ämnen för den pågående samhällsomställningen i Norra Sverige.

Almedalen ger oss en möjlighet att lyfta de möjligheter som vi har i Västernorrland och norra Sverige. Det handlar dels om att bostadsbyggandet måste komma igång i norra Sverige, men också att det offentliga har en viktig roll för att underlätta den gröna omställningen och den stora samhällsomvandlingen som sker i vår del av landet, säger landshövding Carin Jämtin.

Även landets länsstyrelser gör gemensam sak på Almedalen och bjuder in till seminarier under veckan. I fokus står samtal om ledarskap i kris och krig, samverkan mot organiserad brottslighet och hotet mot demokratin när tjänstepersoner blir utsatta i sin yrkesutövning.

Norra Sverige i Almedalen

Tisdag 25 juni

14:00 till 15:15 Norra Sverige måste komma igång med bostadsbyggandet (almedalsveckan.info) Länk till annan webbplats.

15:15 till 16:20 Norra Sverige gör världen grönare - stort ansvar med stora risker behöver delas med staten. (almedalsveckan.info) Länk till annan webbplats.

Länsstyrelserna i Almedalen

Torsdag 27 juni

• 12:30-13:15 Länsstyrelserna: Ledarskap i kris och krig
  • 13:30-14:15 Länsstyrelserna: Går det att samverka bort organiserad brottslighet?
  • 14:30-15:15 Länsstyrelserna: Hotet mot demokratin - vad ska man tåla som tjänsteperson?

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19