Länsstyrelsen Västernorrland är redo för rösträkning

Bild från vallokal där två turkosa skärmar står uppställda och en person skymtar bakom varje.

Foto: Fialotta Bratt/Valmyndigheten

Nu på söndag den 9 juni är det val till Europaparlamentet (EU-valet). Länsstyrelsen Västernorrland är regional valmyndighet. En stor del av vårt arbete består av den slutliga rösträkningen där alla länets röster räknas igen och personkryss räknas för första gången.

Det bor drygt 189 000 röstberättigade i Västernorrland. Eftersom valdeltagandet i EU-valet ligger på cirka 50-55 procent, så ska cirka 100 000 röster räknas. Runt 30 personer på Länsstyrelsen Västernorrland arbetar med räkning, kontroll och registrering från och med den 10 juni. Rösterna har då redan räknats en gång, vid den preliminära rösträkningen som äger rum i vallokalerna efter att de stängt.

Rösträkningen är en offentlig förrättning, vilket betyder att den är öppen för alla. Besökare hänvisas till Länsstyrelsen Västernorrlands reception på Nybrogatan 15, Härnösand.

Valresultaten publiceras på Valmyndighetens webbplats i takt med att de räknats och registrerats in hos länsstyrelserna. När räkningen är klar fastställer Valmyndigheten Sveriges valresultat och mandatfördelning i EU-valet.

Valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19