En vecka med extra fokus på våldsförebyggande arbete

Måndag den 20 november inleds En vecka fri från våld då en rad myndigheter och organisationer tillsammans sätter fokus på det våldsförebyggande arbetet. Våld går att förebygga är det enkla men viktiga budskapet.

Mäns våld är ett av våra största samhällsproblem. Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man hon har eller har haft en relation med och vart tionde barn tvingas uppleva våld i hemmet.

Arbetet mot våld pågår hela året men kampanjveckan En vecka fri från våld sätter extra fokus på det våldsförebyggande arbetet som pågår runt om i landet och i länet.

Ett utökat och verkningsfullt våldsförebyggande arbete är en av den nationella strategins fyra målsättningar. Den långsiktiga visionen för den regionala handlingsplanen är en nollvision – att mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer ska upphöra i Västernorrland. Det handlar om att arbeta systematiskt med våldsförebyggande insatser - hela tiden och på flera nivåer, säger Patrik Gunnarsson, utvecklingsledare på Länsstyrelsen Västernorrland.

Alla kommuner, regionen, länsstyrelsen och en rad andra myndigheter i länet samverkar mot våldet. Länsstyrelsen har ett särskilt ansvar för att den nationella strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor får genomslag i länet. Vår roll är att stödja och skapa förutsättningar för att varje län ska uppnå intentionerna i den nationella strategin.

En viktig förebyggande insats är att upptäcka våldet så tidigt som möjligt, och erbjuda stöd och skydd. Du kan själv välja att agera redan på det lindriga våldet som kan handla om skämt och kommentarer som inte är okej. Det kan krävas både kraft och mod för att säga nej till taskiga kommentarer, sexuella trakasserier, tafsningar, knuffar och bråk ”på skoj”. Var en aktiv åskådare som gör någonting åt våldet, säger Patrik Gunnarsson.

Flertalet insatser är planerade runt om i länet

Under veckan infaller också Orange Day, lördag den 25 november. Det är dagen då FN uppmanar hela världen att uppmärksamma och manifestera mot våld mot kvinnor. Orange Day kommer att uppmärksammas på flera håll i länet. I Härnösand kommer Länsstyrelsen och Härnösands kommun lysa upp residenset och Härnösands konsthall i orange. Det blir också tal och visning av filmen Västernorrland mot våld. Manifestationen avslutas med ett fackeltåg över Nybron.

Under veckan kommer tre stadsbussar i Sundsvall att vara klädda med en informationskampanj i syfte att uppmärksamma våld i nära relationer och informera om vart man kan vända sig för hjälp och stöd.

Under vecka 47 infaller också Regnbågsveckan i länet. Biblioteken i Västernorrland anordnar den årliga temaveckan i samarbete med flera aktörer och föreningar runt om i länet. På Region Västernorrlands webbplats går det att läsa mer om Regnbågsveckan i länet.

Region Västernorrlands webbplats Länk till annan webbplats.

Fredag 17 november

Våldsprevention 2023: Kraftsamla mot våldet - Förebyggande arbete i en våldsam tid
Tid: 09.30 - 16.00
Arrangör: Organisationen MÄN och Unizon

Måndag 20 november

När hemmet inte känns tryggt
Tid: 11.00 - 12.00
Arrangör: Brottsofferjouren

Sexuella övergrepp

Om normer med Bianca Kronlöf
Tid: 18.30 - 21.00
Plats: Scandic Örnsköldsvik
Arrangör: RF-SISU Västernorrland

Anmälan till Om normer med Bianca Kronlöf Länk till annan webbplats.

Tisdag 21 november

Samband mellan hedersrelaterat våld och våldsbejakande extremism
Tid: 08.00 - 17.00
Plats: Digital konferens