Risk för skogsbrand i Västerbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Länsstyrelsen och Region Västerbotten skapar samverkansplattform för hållbara energisystem

Man och kvinna står utomhus

Regionråd Rickard Carstedt, Region Västerbotten och landshövding Helene Hellmark Knutsson. Foto: Patrick Trägårdh

Tillsammans med Region Västerbotten startar vi nu plattformen Freia (Framtidens robusta energisystem i AC-län) med syfte att främja en hållbar utveckling av energisystemet i Västerbotten, ur ett helhetsperspektiv.

Genom plattformen kan aktörer på lokal, regional och nationell nivå mötas för en aktiv och lösningsfokuserad dialog, där nya tekniklösningar kan tas tillvara och insatser i länet koordineras.

– För att klara omställningen av industriproduktion och transporter, men också eventuella kriser, krävs ett robust och hållbart energisystem. Västerbotten ligger först ut i den gröna omställningen och genom Freia skapar vi en plattform för alla aktörer som behöver bidra med både ansvar och kompetens. Energiförsörjningen är ett komplext system där vi måste samarbeta på alla nivåer, säger landshövding Helene Hellmark Knutsson.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B