Risk för skogsbrand i Västerbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Vandra i vallfält, slå med lie och gör en eko-resa

Ta del av våra kunskapshöjande aktiviteter i sommar. Vi tipsar också om en eko-resa i höst och att ansöka om bygdemedel.

Vallfältvandringar

Kom och träffa andra med samma intresse och få en bra start för årets vallskörd. Vi pratar bland annat fröblandningar, betesstrategi, nytt från forskning och försök.

I år har utgår vi från gårdar med olika produktionsinriktningar, men vi diskuterar utifrån gruppens önskemål, så välj dag och plats som passar bäst:

• 30 maj - Mjölk - Baars Gård, Eskilsbäck 4, Flarken
  • 4 juni - Nötkött - Åbrånets Limousin, Åbrånet 250, Hörnsjö
  • 11 juni - Lamm - Kräkångers Ekogård, Lövsele 110, Lövånger

Vandra i vallfält och prata odling och bete med oss Länk till annan webbplats.

Fältvandring hos bärföretag och blommor- pch frilandsodling

Var med på en fältvandring i Norrbotten med rådgivare från Jordbruksverket och fördjupa dig inom växtskydd, ogräsbekämpning inom bärodling, blommor och frilandsodling.

För mer information och anmälan till träff i Norrbotten, kontakta maria.ronnback@lansstyrelsen.se, 010-225 57 09

Om intresse finns att ordna här i Västerbotten, hör av er till hanna.lindgren@lansstyrelsen.se.

Inspireras till lieslåtter

Välkommen till liens fantastiska värld! Kom och delta på en inspirationsdag i lieslåtter och ängsskötsel. Jenny Nilsson, Pantersnigeln Äng & Trädgård, visar och lär ut slåtterteknik, bryning och skärpning med fokus på s.k. knackliar. Slåtterdagar hålls på följande datum och platser:

11 juli Malgomaj gården, Vilhelmina

18 juli Rismyrliden, Boliden

19 juli Hummelholm, Nordmaling

För anmälan och information:

Lär dig konsten att slå med lie Länk till annan webbplats.

Spannmålsvandring

En dag under vecka 28 kommer vi arrangera fältvandring i spannmål på två platser i länet, en i Umeå/Nordmaling och en i Skellefteåtrakten. Mer information om plats och dag kommer på vår kalender och sociala medier. Kontaktperson hanna.lindgren@lansstyrelsen.se, 010-225 42 60.

Bygdemedel

Passa på att söka bygdemedel innan 31 augusti. Bygdemedel kan användas för att investera i något som är till nytta för allmänheten och bygden. Denna omgång kan du ansöka för investeringar i kommunerna Bjurholm, Lycksele, Malå, Norsjö, Umeå, Vindeln, Vännäs eller Åsele.

Utveckling med bygdemedel

Vill du investera i kommunerna Dorotea, Skellefteå, Sorsele, Storuman och Vilhelmina så är nästa utlysning öppen 1 november 2024 - 31 januari 2025. Bygdemedel ges till bygder som påverkats av utbyggnaden av vattenkraft och därför kan du inte få medel för investeringar i Nordmalings och Robertsfors kommuner.

Eko- resa till Hälsingland i september

Häng med på en eko-resa med andra lantbrukare/djurhållare till Hälsingland vecka 37.

Vi besöker Ann-Sofie Englund i Hudiksvall, Vinnare i Lammtoppen 2023 - Gård & Djurhälsan (gardochdjurhalsan.se) Länk till annan webbplats. och Åsa Vilhelmsson & Anders Assis i Ljusdal, Haskens – Regenerativt lantbruk i Sillerbo, Ljusdal Länk till annan webbplats. samt äter gott och umgås!

Anmäl intresse till hanna.lindgren@lansstyrelsen.se eller ring för mer information 010-225 42 60.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B