Misstänkta algblomningar vid Bockön och Hålfjärden

Grön ansamling vid strandkanten

Gröna ansamlingar vid strandkanten, Bocköns norra spets.

Det förekommer misstänkta algblomningar vid Bockön (Luleå kommun) och Hålfjärden (Skellefteå kommun). Allmänheten bör undvika kontakt med vattnet i dessa områden. Du bör inte bada och inte heller låta din hund vistas nära vattnet.

Informationscentralen för Bottniska viken (ICBV), 17 juli 2024.

Informationscentralen har fått in rapporter om algblomningar från:

• Bockön i Luleå kommun
  • Hålfjärden i Skellefteå kommun

Det är mest troligt cyanobakterier som blommar. Vid Bockön förekommer gröna ytansamlingar av närmast strandkanten vid öns norra spets. Vid Hålfjärden förekommer blågröna och bruna ansamlingar vid strandkanten, i anslutning till Södra Sillskatan. Informations­centralen rekommenderar allmänheten att undvika kontakt med vattnet i dessa områden.

Håll barn och husdjur borta från algerna

Informationscentralen råder allmänheten att undvika bad på platser med algblomning. Det är särskilt viktigt att inte låta barn bada då de kan få i sig algerna genom kallsupar och bli allvarligt sjuka. Husdjur bör också hållas borta från algblomningarna, då de kan få i sig större mängder alger genom att dricka vattnet eller slicka päls och tassar sedan de gått i vattnet.

Råd vid algblomning

Algsituationen, SMHI Länk till annan webbplats.

Blågröna ansamlingar

Blågröna och bruna ansamlingar vid strandkanten, Hålfjärden. Bild: Maria Ögren.

Rapportera om du ser algblomningar eller något annat ovanligt

Rapportera algblomningar till kommunens miljökontor eller direkt till Informationscentralen. Rapportera också till oss om du ser något annat ovanligt i vattnet, som döda djur vid kusten.

Rapportera in händelse eller observation

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B