Läget i Bottniska viken vecka 28: Misstänkt algblomning i Kalix kommun samt prognos inför helgen

Spenatfärgad ansamling vid sandstarnd

Algblomning vid Rönnvikens badplats vid Storön i Kalix kommun.

En misstänkt algblomning har rapporterats in från Rönnvikens badplats på Storön i Kalix kommun. Informationscentralen bedömer att det sannolikt är cyanobakterier som blommar och uppmanar allmänheten att undvika kontakt med algerna så länge ansamlingen finns kvar. Med lite bättre väder under lördagen finns risk att blomningar även kan uppstå på andra ställen. Låt inte barn bada och släpp inte ner hundar till vatten som visar tecken på algblomning.

Informationscentralen för Bottniska viken (ICBV), har den 12 juli fått in en rapport om algblomning vid Rönnvikens badplats vid Storön i Kalix kommun. Det finns gröna partiklar i hela viken och vid stranden finns en spenatgrön ansamling.

Informations­centralen bedömer att det troligen är cyanobakterier (s.k. blågröna alger) som blommar och rekommenderar att allmänheten undviker kontakt med vattnet här så länge ansamlingen är kvar.

Håll barn och husdjur borta från algerna

Informationscentralen råder allmänheten att undvika bad på platser med algblomning. Det är särskilt viktigt att inte låta barn bada då de kan få i sig algerna genom kallsupar och bli allvarligt sjuka. Husdjur bör också hållas borta från algblomningarna, då de kan få i sig större mängder alger genom att dricka vattnet eller slicka päls och tassar sedan de gått i vattnet.

Råd vid algblomning

Prognos inför helgen

Väderprognos från SMHI visar att det under lördagen blir en svag högtrycksrygg med mest stabilt väder, men vindarna ökar under natten mot söndag då
ett område med regn och skurar rör sig norrut. Vid fint och soligt väder kan det vara mer gynnsamt för algerna att växa till och bilda algblomningar, speciellt om det även är vindstilla. Vid regn och vind blandas ofta algerna ner i vattenmassan. Som vanligt är det bra att kolla vattnet innan man släpper ner barn och hundar eller själv badar. Undvik kontakt med vattnet om det visar tecken på algblomning.

Rapportera om du ser algblomningar eller något annat ovanligt

Rapportera algblomningar till kommunens miljökontor eller direkt till Informationscentralen. Rapportera också till oss om du ser något annat ovanligt i vattnet, som döda djur vid kusten.

Rapportera in händelse eller observation

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B