Misstänkt algblomning på Seskarö och prognos inför helgen

Grön ansamling i vattnet vid en strandkant.

Grön ansamling i strandkanten på Seskarö.

En misstänkt algblomning har rapporterats in från Seskarö (Haparanda kommun). Det är troligtvis cyanobakterier som blommar och allmänheten bör undvika kontakt med vattnet. Du bör inte bada och inte heller låta din hund vistas nära vattnet.

Informationscentralen för Bottniska viken (ICBV), 5 juli 2024.

Informationscentralen har fått in en rapport om algblomning på Seskarö i Haparanda kommun. Blomningen består av en grön ansamling i vattenbrynet som troligtvis är cyanobakterier.

Informations­centralen rekommenderar att allmänheten undviker kontakt med vattnet i det här området så länge ansamlingen finns kvar.

Håll barn och husdjur borta från algerna

Informationscentralen råder allmänheten att undvika bad på platser med algblomning. Det är särskilt viktigt att inte låta barn bada då de kan få i sig algerna genom kallsupar och bli allvarligt sjuka. Husdjur bör också hållas borta från algblomningarna, då de kan få i sig större mängder alger genom att dricka vattnet eller slicka päls och tassar sedan de gått i vattnet.

Råd vid algblomning

Prognos inför helgen

Ett lågtryck kommer att passera över bottniska viken under fredagen i nordostlig riktning och med det kommer både regn och en del blåst. Under lördag och söndag blir det fortsatt ostadigt väder med flera dellågtryck som passerar med regn och tidvis kraftiga vindar. Förutsättningarna för algblomningar blir därför sämre. Som vanligt är det bra att kolla vattnet innan man släpper ner barn och hundar eller själv badar.

Algsituationen, SMHI Länk till annan webbplats.

Rapportera om du ser algblomningar eller något annat ovanligt

Rapportera algblomningar till kommunens miljökontor eller direkt till Informationscentralen. Rapportera också till oss om du ser något annat ovanligt i vattnet, som döda djur vid kusten.

Rapportera in händelse eller observation

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B