Läget i Bottniska viken vecka 26: algblomningar och andra händelser

Vy över havet och öar i skymningsljus.

Petlandsskär i skymningsljus.

Inga pågående kustnära algblomningar är rapporterade i Bottniska viken för närvarande. Helgens väder blir växlande med en del regn på fredagkvällen och på söndag. Även om vädret inte gynnar uppkomst av algblomning, är det bra att vara observant vid bad och hundpromenader vid stranden.

För närvarande, den 28 juni 2024, är inga pågående kustnära algblomningar rapporterade till Informationscentralen för Bottniska viken. Inte heller några döda djur eller andra ovanliga händelser.

Under den gångna veckan har algblomning rapporterats från den norra delen av Bottniska viken vid två tillfällen på två olika platser. I båda fallen bedömde vi att det rörde sig om cyanobakterier. Dessa rapporter inkom från:

• Rånön i Kalix kommun, lördag 22 juni
  • Rosvik i Piteå kommun, tisdag 25 juni

Ute till havs har SMHI rapporterat om ytansamlingar i Egentliga Östersjön och Finska viken. De har rört sig västerut. I Bottniska viken syns inga ansamlingar vid eller under ytan.

Algsituationen, SMHI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lokalt vid kusten kan förhållanden som påverkar algblomning ändras ganska snabbt, så var fortsatt observant när du vistas i kusten.

Håll barn och husdjur borta från algerna

Informationscentralen råder allmänheten att undvika bad på platser med algblomning. Det är särskilt viktigt att inte låta barn bada då de kan få i sig algerna genom kallsupar och bli allvarligt sjuka. Husdjur bör också hållas borta från algblomningarna, då de kan få i sig större mängder alger genom att dricka vattnet eller slicka päls och tassar sedan de gått i vattnet.

Råd vid algblomning

Prognos inför helgen

Helgprognosen för Bottniska viken tyder på att vädret inte kommer att gynna uppkomst av algblommning. Helgen inleds med att en kallfront med regn, kraftiga skurar och åska rör sig norrut på fredagen. Under lördagen minskar molnigheten och vädret blir tillfälligt mer stabilt, innan ett nytt lågtryck drar in söderifrån.

Rapportera om du ser algblomningar eller något annat ovanligt

Rapportera algblomningar till kommunens miljökontor eller direkt till Informationscentralen. Rapportera också till oss om du ser något annat ovanligt i vattnet, som döda djur vid kusten.

Rapportera in händelse eller observation

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B