Gårdagens misstänkta algblomning inte längre kvar, men var fortsatt observant i det soliga vädret

Blågrön ansamling i vattnet invid en strandkant.

En blågrön ansamling som troligtvis bestod av cyanobakterier invid stranden, Rånön 22 juni 2024.

I går eftermiddag rapporterades att den misstänkta algblomningen vid Rosviks badplats (Piteå kommun) inte längre var kvar. Det soliga och varma vädret ger skäl att vara fortsatt observant vid bad och hundpromenader utefter kusten, både här och på andra platser.

Rapporter om misstänkta algblomningar inkom till Informationscentralen för Bottninska viken (ICBV) från Rånön i Kalix kommun i lördags och från Rosvik i Piteå kommun i går. Algblomning kallas det när växtplankton (mikroskopiska alger) förekommer i stora mängder. Både i Rånön och Rosvik hade det bildats en ansamling av vad som såg ut att vara cyanobakterier invid stranden. När vattnet blandas om eller blåser ut kan en sådan ansamling lösas upp eller driva bort.

Algblomning är ett naturligt fenomen som uppträder varje år och i alla sorters vatten. För att alger ska samlas i stora mängder krävs det god tillgång på näring och ljus. Värme gynnar också vissa arter av växtplankton. Vissa algblomningar, särskilt under sommaren, kan bestå av arter som kan producera gifter och som kan innebära hälsorisker för både människor och djur.

Håll barn och husdjur borta från algerna

Informationscentralen råder allmänheten att undvika bad på platser med algblomning. Det är särskilt viktigt att inte låta barn bada då de kan få i sig algerna genom kallsupar och bli allvarligt sjuka. Husdjur bör också hållas borta från algblomningarna, då de kan få i sig större mängder alger genom att dricka vattnet eller slicka päls och tassar sedan de gått i vattnet.

Var fortsatt observant

Var fortsatt observant i kustområdena, där lokala förhållanden spelar en stor roll och snabbt kan växla. Ute till havs visar satellitdata från SMHI ansamlingar av cyanobakterier i ytvattnet i Östersjön, Finska viken, Skärgårdshavet och Ålands hav. Från Finska viken förväntas de röra sig något västerut, men förväntas i nuläget inte driva norrut.

Rapportera om du ser en misstänkt algblomning

Att du rapporterar när du ser en misstänkt algblomning är till stor nytta både för andra människor som vistas vid vatten och för kunskapen om algblomningars förekomst och utbredning, som vi även gärna vill kunna följa på lång sikt.

Misstänkta algblomningar i kustvatten rapporteras till informationscentarlerna, i sjöar och vattendrag till respektive kommun. Informationscentarler finns i Bottniska viken, Egentliga Östersjön och Västerhavet och täcker tillsammans in hela landets kustområden.

Rapportera om du ser algblomningar eller något annat ovanligt

Rapportera algblomningar till kommunens miljökontor eller direkt till Informationscentralen. Rapportera också till oss om du ser något annat ovanligt i vattnet, som döda djur vid kusten.

Rapportera in händelse eller observation

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B