Misstänkt algblomning i strandkanten på Rosviks badplats i Piteå kommun

Grön långsmal ansamling i vattnet invid en strandkant.

Stranden på Rosviks badplats, morgonen den 25 juni 2024.

En misstänkt algblomning har rapporterats in från Rosviks badplats (Piteå kommun). Det är endast en liten strimma, troligtvis av cyanobakterier, som ansamlats vid vattenbrynet i strandkanten, men undvik hudkontakt med vattnet invid stranden och håll barn och hundar borta från vattnet här så länge ansamlingen finns kvar.

Informationscentralen för Bottniska viken (ICBV) har den 25 juni 2024 fått in en rapport från Rosviks badplats i Piteå kommun.

I vattenbrynet syns ett smalt grönt stråk, vilket troligt är en ansamling av cyanobakterier.

Informations­centralen rekommenderar att allmänheten undviker kontakt med vattnet här så länge ansamlingen är kvar och är observant på hur läget utvecklas de närmsta dagarna..

Håll barn och husdjur borta från algerna

Informationscentralen råder allmänheten att undvika bad på platser med algblomning. Det är särskilt viktigt att inte låta barn bada då de kan få i sig algerna genom kallsupar och bli allvarligt sjuka. Husdjur bör också hållas borta från algblomningarna, då de kan få i sig större mängder alger genom att dricka vattnet eller slicka päls och tassar sedan de gått i vattnet.

Råd vid algblomning

Rapportera gärna om du befinner dig på Rosviks badplats

Informationscentralen tar gärna emot rapporter kommande dagar om hur läget utvecklar sig. I nuläget rör det sig om ett smalt stråk som troligtvis består av grönfärgade cyanobakterier. Om detta finns kvar eller börjar växa till kommande dagar, rapportera gärna.

Rapportera om du ser algblomningar eller något annat ovanligt

Rapportera algblomningar till kommunens miljökontor eller direkt till Informationscentralen. Rapportera också till oss om du ser något annat ovanligt i vattnet, som döda djur vid kusten.

Rapportera in händelse eller observation

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B