Skyfallsliknande regn i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Så gick EU-valet i Uppsala län

Rösträkning av valsedlar med hjälp av valsedelsräkningsmaskin

Slutlig rösträkning av valnattens preliminära resultat.

Den slutliga rösträkningen i Uppsala län visar att valdeltagandet i EU-valet var 56,89 procent i länet. Personkryssen är också räknade vid länsstyrelsens slutliga räkning, som rapporterats in till Valmyndigheten fredag 14 juni.

Den slutliga rösträkningen innebär att länsstyrelsen kontrollräknar valnattens preliminära resultat, granskar alla giltiga och ogiltiga valsedlar samt räknar och registrerar personröster. Alla valsedlar från länets samtliga 237 valdistrikt i kommunerna räknas på nytt, samt de så kallade onsdagsrösterna som betraktas som ett eget valdistrikt och består av sena förtidsröster.

– Det händer att den preliminära rösträkningen i något av alla distrikt inte stämmer till 100 procent, och den typen av avvikelser upptäcker vi vid den slutliga rösträkningen med de rösträknare och kontrollgrupper som vi har med frivilliga samhällsmedborgare och egen personal, säger Arne Åhman som är valsamordnare på länsstyrelsen i Uppsala län.

Minskat valdeltagande

Totalt antal röster i Uppsala län var 172 571, det är 8 264 fler än vid EU-valet valet 2019. Antalet röstberättigade har samtidigt ökat med 24 252 personer och var 303 366 i årets EU-val. Valdeltagandet i länet på 56,89 procent i årets EU-val är en minskning med 1,98 procent jämfört med det föregående EU-valet 2019.

Här kan du se det slutliga valresultatet per parti i Uppsala län:

Slutligt valresultat för Uppsala län Länk till annan webbplats.

Vid den slutliga rösträkningen räknas också personkryssen. Vilka kandidater som invånarna i Uppsala län kryssade för respektive parti kan du ta del av här:

Personröster per parti från röstande i Uppsala län Länk till annan webbplats.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17