Skyfallsliknande regn i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Slutlig rösträkning av val till Europaparlamentet 2024

Rösträkning

Länsstyrelsens slutliga rösträkning vid de allmänna valen 2022.

Dagen efter valet, måndag 10 juni, startar den slutliga rösträkningen av Uppsala läns röster i EU-valet. Som regional valmyndighet i länet ansvarar Länsstyrelsen Uppsala län för rösträkning och rapportering till Valmyndigheten.

Uppsala län har drygt 300 000 röstberättigade. Rösterna räknas först en gång i de 237 valdistrikten i länets kommuner innan de transporteras till länsstyrelsen, där 70 personer genomför den slutliga rösträkningen samt räknar personrösterna. Målet är att alla röster ska ha räknats klart till fredagen den 14 juni.

Den slutliga rösträkningen innebär att länsstyrelsen

• kontrollräknar valnattens preliminära resultat
  • granskar alla giltiga och ogiltiga valsedlar från valnatten
  • räknar och registrerar personröster.

Under veckan kommer personal från länsstyrelsen tillsammans med medborgare som anmält intresse att sitta i en stor lokal på Ekonomikum på Kyrkogårdsgatan i Uppsala och granska röster. Alla som vill se hur det går till är välkomna att besöka rösträkningslokalen, som är offentlig och tydligt skyltad.

– För oss som jobbar med det här känns det oerhört betydelsefullt. Vi är en viktig del av demokratin och det svenska valsystemet, som är rättssäkert och robust och grundar sig på allmän och lika rösträtt, säger valsamordnare Arne Åhman på Länsstyrelsen i Uppsala län.

Så snart ett valdistrikt är färdigräknat redovisas resultatet på Valmyndighetens webbplats. Där hittar du snabbt och enkelt aktuella uppgifter om valet. Redovisningen är preliminär innan alla kontroller är genomförda och länsstyrelsen fastställt resultatet i sitt protokoll.

Om valsystemet

Det svenska valsystemet grundar sig på allmän och lika rösträtt och att valen är fria, hemliga och direkta. Valsystemet är decentraliserat och transparent och därmed robust. På Valmyndighetens webb kan du läsa mer om EU-valet och det svenska valsystemets grunder.

Startsidan, Valmyndigheten Länk till annan webbplats.

Valfunktionen på Länsstyrelsen i Uppsala län

Stefan Attefall