Skyfallsliknande regn i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Ansökan om tillstånd till miljöfarlig verksamhet

Länsstyrelsen i Uppsala län

Holmen Bergprodukter AB har kommit in med tillståndsansökan samt miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalken för bergtäkt på fastigheten Gnesta Lundby 2:1 i Gnesta kommun.

Tillståndsfrågan prövas av Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Uppsala län.

Ansökan avser ett årligt uttag av maximalt 200 000 ton bergmaterial per år under 25 år med ett totalt uttag på sammanlagt 3 miljoner ton. Av miljökonsekvensbeskrivningen framgår att buller, vibrationer, luftstötvågor och damning från anläggningen utgör den huvudsakliga miljöpåverkan från verksamheten.

Verksamheten omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken. Verksamheten omfattas även av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Handlingarna i ärendet finns tillgängliga på Länsstyrelsen, Bäverns gränd 17 i Uppsala och Gnesta Kommun, aktförvarare Kristina Karlsson, Marieströmsgatan 3, Strömmentorget, Gnesta.

Den som vill yttra sig i ärendet ska göra det skriftligen till Länsstyrelsen i Uppsala län, 751 86 Uppsala, alternativt till uppsala@lansstyrelsen.se eller via e-tjänsten komplettering eller yttrande i ärende senast den 2 augusti 2024. Ange diarienummer 551-6938-2023.

Länsstyrelsen i Uppsala län

Besöksadress: Bäverns gränd 17