Aktuella varningsmeddelanden i Uppsala länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Ansökan om tillstånd till miljöfarlig verksamhet

Länsstyrelsen i Uppsala län

Västra Mälardalens Energi och Miljö AB har kommit in med tillståndsansökan samt miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalken för avloppsreningsverk samt slambehandling på fastigheterna Eldaren 2, Norsa 22:58 och Norsa 22:3 i Köpings kommun.

Tillståndsfrågan prövas av Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Uppsala län.

Ansökan avser utökad verksamhet vid Norsa avloppsreningsverk med rening av avloppsvatten för en årsmedelbelastning motsvarande 20 000 pe. Ansökan omfattar även behandling av slam om maximalt 620 ton torr substans per år. Av miljökonsekvensbeskrivningen framgår att utsläpp till vatten utgör den huvudsakliga miljöpåverkan från verksamheten.

Verksamheten omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken.

Nuvarande och eventuellt tillkommande handlingar i ärendet finns tillgängliga på Länsstyrelsen, Bäverns gränd 17 i Uppsala och Köpings kommun, Glasgatan 20 A, 731 85 Köping. Aktförvarare är Karin Sandborg Taylor.

Den som vill yttra sig i ärendet ska göra det skriftligen till Länsstyrelsen i Uppsala län, 751 86 Uppsala, alternativt till uppsala@lansstyrelsen.se eller via e-tjänsten komplettering eller yttrande i ärende, senast den 5 juli 2024. Ange diarienummer 551-8913-2023.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17