Fitunaån - vattenkvalitet och närsalttransporter i ån 1987-1990

Finns endast som pdf Ur förordet (1991-12-20): Fitunaån ligger i Nynäshamns kommun. Ån rinner genom Sorundas jordbruksbygder och mynnar i Mörkarfjärden. Odlingslandskapet kring ån har gamla anor och stora delar är av riksintresse för kulturminnesvården. Nedre delen av Fitunaån är en av Stockholms läns viktigaste havsöringsåar med ett stort bestånd av en egen unik stam. I samarbete mellan kommunen och länsstyrelsen genomfördes under 1987 en vattenkemisk undersökning i Fitunaån. Resultatet av denna undersökning och recipientkontrolldata för åren 1988-1990 redovisas i föreliggande rapport. Rappporten beskriver de vattenkemiska förhållandena i Fitunaåns vattensystem samt redovisar i ån transporterade mängder närsalter och hur dessa fördelar sig på olika källor.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Så mår miljön
  • Vatten
  • Vattenanvändning

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anna Kinberg Batra