Skyfallsliknande regn i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

EU-val: Länsstyrelsens slutliga rösträkning
startar på måndag

Händer som räknar en bunt med röster.

På måndag 10 juni startar Länsstyrelsen i Stockholms län sin slutliga rösträkning efter söndagens val till Europaparlamentet. Alla valsedlar från länet ska granskas och kontrollräknas. Det slutliga valresultatet beräknas vara klart på fredag 14 juni.

När vallokalerna stänger på söndag kväll räknas alla valsedlar en första gång, i vallokalerna. Det ger ett preliminärt valresultat. På måndagen efter valdagen påbörjar Länsstyrelsen sin slutliga rösträkning som förväntas pågå under fem dagar.

Den slutliga rösträkningen innebär att Länsstyrelsen

• kontrollräknar valnattens resultat
  • granskar ogiltiga röster
  • fördelar röster på olika valsedelstyper
  • räknar och registrerar personröster.

Femhundra rösträknare granskar valsedlar tillsammans

Länsstyrelsens slutliga rösträkning utförs av cirka 500 utbildade rösträknare som arbetar tillsammans i grupper. De granskar alla valsedlar, kontrollräknar dem och sammanställer väljarnas personval på olika partikandidater.

Rösträknarna är dels 170 personer ur Länsstyrelsens egen personal, dels 330 tillfälligt anställda. Under fem dagar kommer pensionärer, studenter, länsstyrelsepersonal och andra medborgare att sitta i en stor lokal och granska röster tillsammans.

När vi är klara kommer vi att ha räknat omkring en miljon valsedlar. Det svenska valsystemet är decentraliserat och transparent vilket gör det robust och svårt att påverka utifrån, säger Hans Lind som är valsamordnare på Länsstyrelsen Stockholm.

Fakta om valet i Stockholms län

• Cirka 1 775 000 personer är röstberättigade.
  • Valdeltagandet i EU-valet 2019 var 55 procent i landet, 59 procent i länet.
  • Totalt 1 387 valdistrikt (vallokaler) finns i länet, i 26 olika kommuner.

Det slutliga resultatet för varje räknat valdistrikt rapporteras in till Valmyndigheten vartefter de blir klara och presenteras på webbsidan www.val.se. Det slutliga valresultatet beräknas bli klart fredag 14 juni.

Om Länsstyrelsens ansvar vid ett val

Följ resultatet av den slutliga rösträkningen på val.se Länk till annan webbplats.

Rösträkningen är en offentlig förrättning

Länsstyrelsen Stockholms slutliga rösträkning startar måndag 10 juni och beräknas pågå under fem dagar efter valdagen. Rösträkningen är en offentlig förrättning. Det betyder att alla är välkomna att besöka oss under den pågående sammanräkningen.

Adress:
Augustendalstorget 6, Nacka strand