Vattenförsörjningsplanen för Stockholms län har uppdaterats

Vy över Mälaren i solnedgång.

Utsikt över Mälaren. Foto: Mostphotos

Samarbete kring länets vattenförsörjning är en ständigt aktuell fråga. Den snabba tillväxten i regionen, det förändrade säkerhetsläget och sårbarheter från klimatpåverkan gör frågan alltmer angelägen. Den regionala vattenförsörjningsplanen är en gemensam strategi för vattenförsörjningen i Stockholms län. Planen har nu utkommit i en uppdaterad version.

Det övergripande syftet med den regionala vattenförsörjningsplanen är att säkra dricksvattenförsörjningen i Stockholms län ur ett perspektiv som sträcker sig över flera generationer. Vattenförsörjningsplanen beslutades i december 2018 av Länsstyrelsen, Storsthlm och Region Stockholm. Därefter har 24 av länets 26 kommuner fattat beslut om att ställa sig bakom planens mål och strategier.

Möjligheten till byggnation och utveckling i länets kommuner är beroende av en trygg tillgång till dricksvatten av god kvalitet. En robust vattenförsörjning är också en förutsättning för ett starkt totalförsvar. Däremot står länets vattenförsörjning inför en del utmaningar. För att möta det växande behovet av dricksvatten och bättre stå emot olika störningar behövs till exempel högre kapacitet i vattenverk och ledningsnät, nya ledningar, fler reservvattentäkter och utvecklad reningsteknik.

För att kunna hantera utmaningarna krävs både samsyn och stora investeringar. Den regionala vattenförsörjningsplanen ger berörda aktörer stöd och en gemensam riktning för vad som behöver åstadkommas.

Åtgärder har förtydligats

2022 påbörjades ett arbete med att aktualisera vattenförsörjningsplanen i samverkan mellan Länsstyrelsen, Storsthlm, Region Stockholm, kommunrepresentanter samt länets tre stora vattenproducenter.

I stort bedöms planen vara aktuell och innehålla relevanta mål och fungerar väl som underlag i den regionala och kommunala planeringen. Däremot har åtgärderna nu uppdaterats och förtydligats i olika utsträckning. Anledningen är att aktörer som arbetat med vattenförsörjningsplanen identifierat vissa oklarheter och hinder för genomförandet av några åtgärder. Det fanns också behov av nya åtgärder som bättre svarar mot de utmaningar vi ser, säger Johanna Lindgren, miljödirektör på Länsstyrelsen.

Åtgärderna är formulerade som konkreta handlingar och det är upp till ansvarig aktör att bestämma hur genomförande, samverkan och finansiering ska ske. Genomförandet av åtgärderna bidrar till att nå de övergripande målen som flera av länets aktörer med ansvar för vattenförsörjning sedan tidigare har enats och fattat beslut om.

Målen i vattenförsörjningsplanen handlar om att säkerställa

• driftsäkerhet och robusthet
  • skydd av vattenresurser utifrån en gemensam prioriteringsordning
  • fungerande samverkansformer.