Festlig stämning när Kungen firades i Stockholm

Kungen och drottningen hälsar på publiken och tar emot blommor vid Sätrastrandsbadet. Strax bakom står landshövding Anna Kinberg Batra.

Foto: Peter Nordahl

Glada stockholmare, länsbor och andra besökare samt ett strålande sommarväder ramade in kungajubileet som firades i Stockholm förra veckan. Här kan du se bilder från Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen, Sätrastrandsbadet och Gamla stan.

Kungens 50 år på tronen firades i Stockholm torsdagen den 22 juni. Dagen startade på Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen där Kungen och Drottningen bland annat fick ett smakprov ur en teaterföreställning samt träffa barn och unga som på platsen får möjlighet att göra egen musik och annat kreativt skapande.

Firandet fortsatte sedan på Sätrastrandsbadet, där stämningen var hög när många förväntansfulla Skärholmsbor och andra stockholmare tog emot kungaparet. På scen varvades tal med musik och glada sånger från en barnkör. Kungen planterade ett träd och beundrade det minnesmärke som skapats av skrot och skräp från Mälaren.

Kungaparet åkte sedan båt in till centrala Stockholm där firandet fortsatte på Slottsbacken, mellan Kungliga slottet och Tessinska palatset. Besökare serverades smakprov från Stockholmsmåltiden och fick ta del av sommartips från länets 26 kommuner. Scenprogrammet leddes av konferencier Kattis Ahlström och Niklas Strömstedt, Kiana, Adolf Fredriks flickkör och Hemvärnets musikkår Stockholm sjöng och spelade. Landshövding Anna Kinberg Batra och H.M. Konungen höll varsitt tal framför tusentals människor som tagit sig till platsen för att delta i kungajubileet.

Dagen avslutades på Tessinska palatset där unga företagare från länets kommuner fick äta lunch med kungaparet och landshövdingeparet.

Vilken dag! Kungen fick uppleva ett hejdundrande firande i sin hemstad där tusentals stockholmare, länsbor och andra besökare gjorde sitt yttersta för att bidra till en fantastisk och minnesvärd dag. Tack alla som deltog!, säger landshövding Anna Kinberg Batra.

Bilder från Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen

Bilder från Sätrastrandsbadet

Bilder från Slottsbacken

Bilder från Tessinska palatset

Foton: Länsstyrelsen och Peter Nordahl.

Firande i hela landet

Under året firar H.M. Konungen 50 år på tronen. Som en del i firandet besöker Kungen och Drottningen residensstäderna i Sveriges samtliga 21 län. Den 22 juni var det Stockholms läns tur att uppmärksamma Kungens 50-årsjubileum. Länsstyrelsen arrangerade firandet och landshövding Anna Kinberg Batra var värd.

Jubileumsåret 2023, Kungahuset Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen Stockholm

Box 22067, 104 22 Stockholm