Algläget måndag vecka 29, 2024

Bilden är en karta/satellitbild över Östersjön med mestadels klart väder över Södra Östersjön. Delvis molnigt över Mellersta och Norra Östersjön. Mestadels mulet väder över Finska viken och Bottenhavet. Mindre ytansamlingar av cyanobakterier har observerats i Södra Östersjön, i Sydöstra Östersjön och i Mellersta Östersjön. Lite svagare blomningar finns i Norra Östersjön. Källa: SMHI

Satellitbild över Östersjöns ytansamlingar av cyanobakterier. Bild: SMHI

Mindre ytansamlingar av cyanobakterier i Egentliga Östersjön.

Blomningen av cyanobakterier, det som brukar kallas algblomning, fortsätter i Södra Östersjön, i Sydöstra Östersjön och i Mellersta Östersjön.

Under helgen har vi fått in observationer av cyanobakterier runt Karlskrona, Gotland och Ölands västra sida.

Vid frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Rapportera algblomning

Vi tar gärna emot observationer på ansamlingar av cyanobakterier (det som i folkmun kallas algblomning). Uppge var du har observerat blomningen och bifoga gärna bilder om du har möjlighet.

Formulär för rapportering av algblomning

Länsstyrelsen Stockholm

Box 22067, 104 22 Stockholm