Algläget fredag vecka 27, 2024

Fotot visar ytansamlingar av cyanobakterier 5 juli, Arkösunds
hamn. Fotograf: Jessica Nilsson

Ytansamlingar av cyanobakterier 5 juli, Arkösunds hamn. Fotograf: Jessica Nilsson

Ytansamlingar av cyanobakterier observeras i molnluckorna.

Den senaste kartan från SMHI visar på delvis molnigt väder över mellersta och norra Östersjön. Över södra Östersjön och Finska viken är det mestadels mulet. Ytansamlingar av cyanobakterier har observerats från sydöstra Östersjön till norra Östersjön. Ytansamlingarna i sydöst förväntas driva huvudsakligen österut medan ansamlingarna i norra Östersjön inte väntas driva nämnvärt.

De senaste dagarna har vi fått in rapporter om ytansamlingar av cyanobakterier från Torö (Nynäshamn), Norra Finnö/Lagnö (Söderköping) och Arkösund (Norrköping).

Vid frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Bilden är en karta/satellitbild över Östersjön som visar delvis molnigt
väder över mellersta och norra Östersjön. Över södra Östersjön och Finska viken
Östersjön till norra Östersjön

Rapportera algblomning

Vi tar gärna emot observationer på ansamlingar av cyanobakterier (det som i folkmun kallas algblomning). Uppge var du har observerat blomningen och bifoga gärna bilder om du har möjlighet.

Formulär för rapportering av algblomning

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66