Algläget torsdag vecka 27, 2024

Grön sörja i vattnet vid en strandkant.

Ytansamlingar av cyanobakterier vid strandkant 2 juli, Sankt Anna. Foto: Pernilla Cederberg.

Mulet väder och fortsatta ytansamlingar.

Det är mestadels mulet väder över hela Egentliga Östersjön vilket försvårar bedömningen av ytansamlingarnas utbredning från satellitdata. Cyanobakterier har observerats från södra Östersjön till norra Östersjön. Ytansamlingarna öster om Gotland förväntas driva österut medan övriga ansamlingar inte väntas driva nämnvärt.

Vid frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Satellitbild över Östersjön.

Satellitbild över Östersjön som visar mestadels mulet väder över området och ytansamlingar av cyanobakterier från södra Östersjön till norra Östersjön. Källa: SMHI.

Rapportera algblomning

Vi tar gärna emot observationer på ansamlingar av cyanobakterier (det som i folkmun kallas algblomning). Uppge var du har observerat blomningen och bifoga gärna bilder om du har möjlighet.

Formulär för rapportering av algblomning

Länsstyrelsen Stockholm

Box 22067, 104 22 Stockholm