Algläget onsdag vecka 27, 2024

Karta/satellitbild över Östersjön.

Satellitbild över Östersjön med mestadels klart väder över mellersta och norra Östersjön. Däremot visar satellitbilden på delvis molnigt väder över Finska viken och mestadels molnigt över Södra Östersjön. Ytansamlingar av cyanobakterier har observerats i mellersta Östersjön, norra Östersjön och i Finska viken. Ansamlingar under ytan finns i södra Östersjön, sydöstra Östersjön och i Ålands hav. Källa: SMHI.

Uppsprickande molntäcke över mellersta och norra Östersjön visar på ytansamlingar.

Efter ett par dagar med mestadels mulet väder över Östersjön visar den senaste kartan med satellitdata på övervägande klart väder över mellersta och norra Östersjön.

Ytansamlingar av cyanobakterier har observerats i mellersta Östersjön, i norra Östersjön och i Finska viken. Det finns ansamlingar under ytan i södra Östersjön och i Ålands hav.

Ytansamlingarna förväntas inte driva nämnvärt inom det närmsta dygnet.

Från kustmiljö har vi fått in nya observationer från allmänheten om ytansamling vid Norrskog, Torö (Nynäshamn) och Gränsviken, Lagnö (Söderköping).

Vid frågor är ni välkomna att kontakta oss.

Rapportera algblomning

Vi tar gärna emot observationer på ansamlingar av cyanobakterier (det som i folkmun kallas algblomning). Uppge var du har observerat blomningen och bifoga gärna bilder om du har möjlighet.

Formulär för rapportering av algblomning

Länsstyrelsen Stockholm

Box 22067, 104 22 Stockholm