Skyfallsliknande regn i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Södermanland 2024

Landshövding Beatrice ask och fyra andra personer står inomhus i en av salongerna på Länsstyrelsens Residens.

Per Åkerberg, Företagarna, Johan Wolpher Wekell, Apelago Group AB, Landshövding Beatrice Ask, Philip Markström och Christofer Pakh, Projektgruppen i Sörmland AB

Under onsdagen var länsstyrelsen värd när Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Södermanlands län 2024 korades av Företagarna Södermanland. Grattis säger vi till Johan Wolpher Wekell – Apelago Group samt Philip Markström, Christofer Pakh och Jesper Lathyrus – Projektgruppen i Sörmland.

Varje år delar Företagarna ut ett antal priser för att uppmärksamma företagare som på olika sätt uppvisar gott ledarskap, innovation och lönsamhet i sin verksamhet som bidrar till samhällsutvecklingen. Årets Företagare delas ut på lokal, regional och nationell nivå.

Efter en lunch på Residenset i Nyköping där länsstyrelsen stod som värd, var det dags att kora årets vinnare i Södermanland. Pär Åkerberg, ordförande i Företagarna Mälardalen Stockholms län och landshövding Beatrice Ask, stod för prisutdelningen.

Årets Företagare

Utmärkelsen Årets Företagare i Södermanlands län 2024 går till Johan Wolpher Wekell som driver Apelago Group AB. De arrangerar aktiviteter och konferenser i den Sörmländska skärgården på Kråmö utanför Trosa. Båtturer med matservering, bastu, glamping, kajakpaddling och andra teambuilding- och konferensaktiviteter såsom ö-kamp är sådant som de anordnar. Bland kunderna finns olika företag och organisationer samt privatpersoner. Johan Wolpher Wekell vinner utmärkelsen med följande motivering:

Årets Företagare i Sörmlands län 2024 är en visionär och en tusenkonstnär – någon som ser möjligheter vart de än vänder sig. Med stor kreativitet och ett outsinligt driv har vinnaren byggt upp en mångfacetterad verksamhet som kan uppvisa såväl utmärkta kundomdömen som imponerande tillväxt. Ett hjärtligt kundbemötande parat med skickligt och synergiskapande relationsbyggande har varit en viktig nyckel till framgång och lett till bra flyt i affärerna.

Genom Årets Företagares försorg har sörmländska pärlor både gjorts tillgängliga för fler och fått en starkare lyster. Vår vinnare prisas för sin initiativrikedom, sitt driv och för att ha byggt omtalade besöksmål som gynnar hela länet".

Årets Unga Företagare

Årets Unga Företagare i Södermanland 2024 är Philip Markström, Christofer Pakh och Jesper Lathyrus, på Projektgruppen i Sörmland AB. De erbjuder tjänster inom bygg, målning, markentreprenad och samt arboristtjänster såsom trädbeskärning och trädfällning. De tog hem utmärkelsen med följande motivering:

Den företagarresa Årets Unga Företagare i Sörmlands län gjort har inte varat länge, men den har icke desto mindre tagit dem långt. På kort tid har de etablerat sig som en trygg partner och pålitlig leverantör till kunder i hela länet, och på bara tre år har de mer än tredubblat omsättningen.

Att bygga företag är ett hantverk – ett av många som Årets Unga Företagare bemästrat. Genom yrkesskicklighet, kvalitetsmedvetenhet och lyhördhet inför kundens önskemål bygger de emellertid inte bara företag utan också varaktiga kundrelationer. Vinnarnas breda och intresseväckande kommunikation synliggör dessutom deras yrkeskunnande och gör dem till välbehövliga ambassadörer för viktiga bristyrken. Denna utmärkelse är en hyllning av deras framåtanda, deras ambassadörskap och att de både bildligt och bokstavligt utvecklar Sörmland."

Riksfinal i oktober

Förutom vinsten är vinnarna nu med och tävlar om de prestigefyllda titlarna som Årets Företagare i Sverige och Årets Unga Företagare i Sverige som avgörs i en stor riksfinal i Stockholm i oktober.

Tre personer står inomhus med blommor och diplom i famnen.

Glada vinnare! Årets Företagare Wolpher Wekell tillsammans med Årets Unga Företagare Philip Markström, Christofer Pakh (Jesper Lathyrus saknas på bild).

Beatrice Ask

Stora Torget 13