Skyfallsliknande regn i Södermanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Slutliga rösträkningen i EU-valet är nu avslutad vid Länsstyrelsen i Södermanlands län

Valsedlar i kuvert. Några händer i bakgrunden.

Som regional valmyndighet har Länsstyrelsen en viktig roll i att garantera fria och öppna val. Efter söndagens val till Europaparlamentet började Länsstyrelsen i Södermanlands län kontrollräkna alla valsedlar från kommunerna i länet, den så kallade slutliga rösträkningen, redan på måndag morgon.

Länsstyrelsen kontrollerar att antalet röster på respektive parti stämmer och granskar de valsedlar som underkänts. Vid lunchtid på torsdagen var Länsstyrelsen i Södermanlands arbete med att kontrollräkna valsedlarna färdigt.

Förberedelserna inför valet började tidigt i höstas och jag är glad att arbetet har gått så bra. Det är många olika delar som måste klaffa samtidigt och alla som arbetat med valet har bidragit med god anda och professionalism. Jag vill särskilt tacka vår valorganisation och de rösträknare som sedan i måndags, från morgon till sen eftermiddag, har räknat länets alla valsedlar", berättar Christian Finnerman, rättschef på Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Enligt Valmyndigheten har 111 962 personer i Sörmland röstat vilket ger ett valdeltagande på 49,13 % i länet. När alla länsstyrelser är klara med den slutliga rösträkningen förderlar Valmyndigheten mandaten för Europaparlamentsvalet.

Valresultatet presenteras på Valmyndighetens webbplats:

Valpresentation Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping