Vi tar hand om din röst efter EU-valet

En gul låda med ett vitt kuvert som läggs i den. I bakgrunden syns 12 gula stjärnor

Det är slutspurt i EU-valet. Förtidsröstningen har pågått i ett par veckors tid och på söndag, den 9 juni, öppnar vallokalerna. Ett preliminärt valresultat presenteras redan under söndag kväll. Följande dag börjar Länsstyrelsen arbetet med att sammanställa ett slutgiltigt resultat. Då räknas rösterna på nytt.

Länsstyrelsen är en så kallad regional valmyndighet. Det innebär att vi har en stor roll under Europaparlamentsvalet. Eller EU-valet, som det vanligtvis kallas.

Dagen efter valdagen, måndagen den 10 juni, tar vi emot alla valsedlar från länets kommuner och räknar om. När samtliga röster räknats rapporterar vi in ett slutgiltigt valresultat till Valmyndigheten. Länsstyrelserna i landet har gemensamma säkerhets-, räkne- och kontrollrutiner. Det innebär att alla röster behandlas på samma sätt oavsett var i landet du befinner dig.

Att både kommunerna och vi på Länsstyrelsen räknar rösterna oberoende av varandra bidrar till att vi får ett rättssäkert valsystem. Genom att vi räknar och kontrollerar säkerställer vi ett korrekt valresultat.

Val till riksdag, kommun, region, EU och sametinget

Valkansliet

Länsstyrelsen i Södermanlands län