Landsbygdsriksdagen 2024 visade vägen för lokal mat och dryck

Kollage av fem bilder med Jonas hammar och bilder på en tallrik med mat samt ramslök, skinka och kakor.

Att servera över 5000 måltider med endast lokala råvaror under en nationell konferens, är det möjligt? Ja, det har Landsbygdsriksdagen 2024 bevisat – all mat och dryck under konferensens tre dagar kom från enbart sörmländska företag. Länsstyrelsens husföreståndare Jonas Hammar var en av två kockar som stått för både planering och genomförande för att nå målsättningen med 100 procent lokal mat.

Länsstyrelsen i Södermanlands län arbetar för en hållbar landsbygdsutveckling. Som samarbetspartner till Landsbygdsriksdagen har myndigheten bidragit till att lyfta fram sörmländska företag med fokusområden inom mat och dryck.

Målet när vi fick uppdraget var en landsbygdsriksdag med 100 procent regionala råvaror till allt som serveras, och det har vi lyckats med. Alla råvaror är noga utvalda och allt som finns i menyn kan vi säga exakt var det kommer ifrån i Sörmland. Det är såklart extra roligt att få lyfta fram det lokala när det kommer så många externa gäster från hela landet", berättar Jonas Hammar, som lånats ut till arrangemanget av länsstyrelsen.

Jonas Hammar hade tillsammans med den sörmländska kocken Maria Printz den övergripande samordningen för konferensens mat och dryck, samt var även med och lagade maten till lördagens stora bankett med nästan 600 gäster.

Gös från Yngaren och sörmländsk färskpotatis

Råvaror från närmare 50 sörmländska företag fanns representerade i den mat och dryck som serverades. Det rör sig om allt från olika drycker till kött, fisk, korv, ägg, potatis, rabarber, örter, grönsaker, mejeriprodukter, spannmål, oljor, bröd och annat.

Maten skulle passa mångas smaklökar. Vi tog fram en meny som andas vår och försommar, där vi utgick från det som kommer först i naturen den här årstiden. Vi hade bland annat fin gös från Yngaren och Mälaren som kombinerades med sörmländsk färskpotatis, viltplockad skottsallad och sörmländskt spannmål i form av bulgur med en olja gjord på ramslök. Nässlor, sparris och rabarber är andra råvaror som vi också gärna ville lyfta fram", fortsätter Jonas.

Länets drivande livsmedelsproducenter

Att ett så stort event som Landsbygdsriksdagen lyckas med bedriften att servera fler än 5 000 måltider med endast lokala råvaror – det är ett unikt inslag för en så pass stor konferens. Att Landsbygdsriksdagen enbart serverar sörmländskt producerad mat ger en fantastisk möjlighet att lyfta fram de drivande livsmedelsproducenter som finns i länet och det går även hand i hand med länets livsmedelsstrategi. Den syftar till att volymen livsmedel som produceras i länet ska ha ökat betydligt i volym vid år 2030, produktionen ska vara hållbar och företagen ska ha möjlighet att växa och bli mer lönsamma.

Bankettens meny på Landsbygdsriksdagen 2024:

• På bordet: kuvertbröd på kulturspannmål från Warbro, smör från Ösvreta, avhängd yoghurt, hummus på gråärt, rapsolja från Julita
  • Förrätt: Nässelcrème och majo på brynt smör, serverades med bakat sörmländskt ägg, griskrisp samt ramslökskapris
  • Varmrätt: Sörmländsk gös, serverades med sörmländsk färskpotatis, viltplockad skottsallad, cidergräddsås med mälarlöjrom, bulgur med lök och Sörbro getost samt ramslöksolja
  • Dessert: Bakad rabarberkompott, serverades med grädde från Ösvreta, enkornskaka med rostade camelinafrön, bipollen, spansk körvel och syrénblommor

Länsstyrelsen i Södermanlands län

611 86 Nyköping