Femårsregn över Skåne under söndagen

Btld på regnpöl med illustration på varningssymbol med utropstecken

Stora mängder regn väntas över stora delar av Skåne under söndagen. SMHI har utvärdat en orange varning för skyfallsliknande regn i nordvästra Skåne. I övriga Skåne råder en gul vädervarning.

Mest regn väntas i Helsingborg och Ängelholm

Enligt SMHI kan det komma regnmängder i Skåne på över 50 mm under dygnet, vilket klassas som ett femårsregn. De största regnmängderna väntas fall i Helsingborgs och Ängelholms kommuner, men det finns visss osäkerhet i SMHI:s prognoser.

Länsstyrelsen Skåne har förstärkt krisberedskapen med en stab under söndagen och har dialog med berörda kommuner.

– Vi har haft två samverkanskonferenser med aktörerna för att skapa oss en gemensam bild av läget och se över behov av resurser, åtgärder och stöd och kommer att fortsätta med ytterligare möten så länge det behövs, säger Patrik Åkesson, krisledningschef på Länsstyrelsen Skåne.

Vad du kan göra som fastighetsägare

Som fastighetsägare har du ett ansvar för att skydda dig själv och din egendom vid kraftiga skyfall och minska risken för översvämning i ditt hus och på din tomt.

Har du blivit drabbad av källaröversvämning på grund av regnoväder behöver du göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Håll dig uppdaterad

Titta på din kommuns webbplats för aktuell information i ditt närområde

Du kan läsa mer om hur du kan förbereda dig för och agera vid en översvämning på krisinformations sida om översvämningar.
Översvämning - Krisinformation.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Håll dig uppdaterad om trafikläget på Trafikverkets vägkarta för att se vilka vägar som är drabbade.
Trafikinformation vägkarta - www.trafikverket.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Håll dig uppdaterad på SMHI:s webbplats.
Aktuellt väder Länk till annan webbplats.

På Skånetrafikens webbplats kan du läsa om eventuell påverkan på tåg- eller busstrafiken
Kollektivtrafik i Skåne - Res med oss -Skånetrafiken (skanetrafiken.se) Länk till annan webbplats.

Anneli Hulthén

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö