Nu har Skåne 378 olika naturreservat - Torsebro och Snogeholm är nyast

Torsebro med krutmagasin och gamla ekar. Foto: Carina Zätterström

Under 2023 bildades totalt 10 nya naturreservat och hitintills i år har Skåne fått ytterligare 6 nya reservat. Det är bland annat det mycket välbevarade gamla krutbruket i Torsebro utanför Kristianstad och slotts- och sjölandskap i Snogeholm i Sjöbo kommun, båda med fina ekmiljöer.

Av reservaten är 312 stycken statliga och 66 kommunala

Under 2023 och till och med maj 2024 har det bildats 16 nya naturreservat, var av 11 statliga och 5 kommunala. Bland de kommunala finns tätortsnära rekreationsområden som Ekenabben-Kvarnnäs (Kristianstad), Dalköpingeån (Trelleborg) och Björka skog (Helsingborg). Exempel på nya statliga besöksmål är den botaniska pärlan Ravnarp utanför Osby och de fina kulturmiljöerna med gammal ek i Torsebro och Snogeholm. Naturreservatet Snogeholm är en mindre del av det stora strövområdet med samma namn som förvaltas av Stiftelsen skånska landskap. Totalt har Skåne nu 312 statliga naturreservat (inklusive 8 naturvårdsområden) och 66 kommunala. Det innebär att 4% av landarealen i länet är skyddad, liksom 21% saltvatten och 9% sötvatten.

En invigning i juli och två i september

Ytterligare en fin gammal slottsmiljö med sjö och gammal ek som är på gång att bli reservat är Svaneholm. Både Svaneholm och Snogeholm har planerade invigningar i mitten av september. Redan i sommar inviger vi naturreservatet Ravnarp, Göingebygdens motsvarighet till Linnés Råshult. Invigningen går av stapeln lördagen den 13 juli klockan 9-13 och bjuder på traditionell lieslåtter och guidning i området.

De 16 nya reservaten Pdf, 58.3 kB.

Sök bland Skånes alla 378 naturreservat

Anneli Hulthén