Skyfallsliknande regn i Örebro länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Statsbidrag till integrationsinsatser i länet

Länsstyrelsen har beviljat ekonomiskt stöd till olika insatser i länet som syftar till att underlätta integrationen av asylsökande, skyddsbehövande, ensamkommande barn och nyanlända.

Länsstyrelsen förmedlar årligen statsbidrag till olika integrationsinsatser i länet. I årets utlysning har totalt sju olika insatser beviljats medel i olika delar av länet. De kommuner som beviljat medel är Askersunds, Lindesbergs, Karlskoga, Örebro och Lekebergs i samverkan med Degerfors. Dessutom har Studiefrämjandet och Hällefors folkhögskola beviljats medel.

- Vi har många pågående insatser i vårt län som betyder mycket för deltagarna. Att kunna stödja både nya och pågående insatser med ekonomiskt bidrag vet vi gör skillnad för målgruppen säger Ingela Fredriksson, Integrationssamordnare på Social hållbarhet, vid Länsstyrelsen i Örebro län.

Beviljade insatser 2024

Det finns tre olika bidrag att söka som skiljer sig i syfte, vilka som kan söka samt vilka målgrupper de riktar sig till. Insatser som beviljats medel i utlysningen 2024 syftar bland annat till att ge språkträning i det svenska språket, ge råd och stöd till skyddsbehövande från Ukraina, öka simkunskapen och vattenvanan hos både barn och föräldrar, stärka nyanländas ställning på arbetsmarknaden samt utveckla samverkan mellan kommun och civilsamhället i mottagandet.

Victoria Holmgren

Presskommunikatör