Kungen tar del av återskapade naturmiljöer

Den 29 augusti besöker H.M. Konungen Tornedalen för att lära sig mer om miljöåterställning av vattendrag och våtmarker. Det genom att besöka några platser där ett av Europas största naturvårdsprojekt, TRIWA LIFE, utför åtgärder.

TRIWA LIFE, eller The Torne River International Watershed LIFE, är ett EU-finansierat naturvårdsprojekt där Sverige, tillsammans med Finland, ska återställa naturmiljön i Torneälvens biflöden och våtmarker som påverkats negativt av mänsklig aktivitet. Projektet kommer att gynna mångfalden av vattenlevande djur och växter.
Tillsammans med landshövding Lotta Finstorp besöker Kungen, Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari samt Finlands Jord- och skogsbruksminister Sari Essayah projektområden där TRIWA arbetar med att återskapa naturmiljön.

— Det är lätt att tro att vår natur i norr är opåverkad av människan men så är inte fallet. Våra vattendrag är påverkade av exempelvis flottning av timmer och många våtmarker har dikats ut. Det var åtgärder som behövdes på den tiden.

— Våra återställningsprojekt innebär inte enbart att vi återställer miljön, de skapar arbetstillfällen i glesbygden och ger bättre förutsättningar för både fritids- och yrkesfisket. Resultatet skapar dessutom förutsättningar för en ekoturism och samarbetet mellan våra länder förstärks ytterligare, säger landshövding Lotta Finstorp.

Dagen börjar i Kattilakoski där sällskapet möts upp av en delegation svenska, finska och norska representanter.
Här informeras sällskapet om TRIWA LIFE projektet samt de samarbeten för miljöåterställning som sker mellan Sverige, Norge och Finland.

Därefter kommer sällskapet att besöka Tengeliö kraftverk i Finland. Här skapar projektet fiskvägar vid de två kraftverksdammarna som finns i Tengeliönjoki. Denna åtgärd är den enskilt viktigaste i projektet och kommer att frigöra ca 900km vattendrag för fiskvandring från havet.
I Juoksengi får Kungen se hur det går till när en fellagd vägtrumma som är hindrande för fisk byts ut mot en bro. Det kommer även avsättas tid för att promenera längs Torneälven och ta del av information om Tornedalen.

Målet med projektet är att miljöåterställa nästan 100 kilometer vattendrag, ta bort 399 vandringshinder och restaurera 2 500 hektar våtmark.

Kommunikationsansvarig

Kontakt för svensk media

Malin Andersson, kommunikatör
Länsstyrelsen i Norrbottens län
E-post till Malin Andersson
010-225 53 19, 072-24 26 437

Kontakt för finsk media

Suvi Kovanen, kommunikatör
NTM-Centralen
E-post till Suvi Kovanen

Frågor rörande H.M. Konungen hänvisas till Kungl. Hovstaternas informationsavdelning:

E-post till Kungliga Hovstaternas informationsavdelning

Frågor rörande Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari hänvisas till presskontakt:

E-post till Niki Westerberg

Sök ackreditering senast 15 augusti klockan 16.00

Media bjuds in att delta under dagen. Ackreditering söks senast 15 augusti klockan 16.00, via e-post till Länsstyrelsen i Norrbottens län, Malin Andersson. Ange namn, medieaktör, e-postadress och mobiltelefonnummer.

E-post till Malin Andersson

Mer information om samlingspunkter för media samt uthämtning av ackrediteringspass, som ska bäras synligt vid hela besöket, skickas efter anmälan.

Lotta Finstorp, Landshövding Norrbotten

Romina Pourmokhtari, Sveriges Klimat- och miljöminister

Annika Sallisalmi, Finsk-svenska gränsälvs­kommissionens sekreterare

Magnus Johansson, projektkoordinator miljöavdelningen, Länsstyrelsen

Sofia Perä, projektledare TRIWA, Länsstyrelsen

Lisa Bjørnsdatter Helgason, Norsk-finske grensevassdragskommisjonen ordförande

Lippi Vertio, finsk projektkoordinator Skogscentralen

Marko Kangas, projektkoordinator TRIWA, NTM-Centralen

Atso Romakkaniemi, senior forskare på Naturresursinstitutet LUKE

Aurora Hatanpää, Senior rådgivare NMT-Centralen

Sakke Rantala, VD, TLS.fi | Energi

Emma Palmgren, biträdande projektledare TRIWA, Länsstyrelsen Norrbotten

Linda Johansson, Miljöanalysenheten, Länsstyrelsen

Katarina Oja, Utvecklingsingenjör, LKAB:s miljöavdelning

Antero Mölläri, representerar TRIWA åtgärder på finsk sida

Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör, Region Norrbotten

Pääjvi Ekdahl, utvecklingsdirektör, finska Lapplands förbund

Knut Horset, Regionchef Norges vatten­drags och energidirektorat

Timo Jokelainen, Direktör NMT-Centralen

Tiia Kalske, Statsförvaltaren i Troms og Finnmark

Vi uppdaterar med program samt hålltider inom kort.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk