Rapportera algblomning eller annat ovanligt vid kusten

Flera rapporter om algblomningar längs kusten har kommit in via Informationscentralen för Bottniska viken under de senaste veckorna.

Algblomning kallas det när växtplankton (mikroskopiska alger) förekommer i stora mängder. Det är ett naturligt fenomen som uppträder varje år och i alla sorters vatten. För att alger ska samlas i stora mängder krävs det god tillgång på näring och ljus. SMHI har satellitövervakning av algblomningar, men det är sällan så omfattande blomningar i Bottenviken att det syns på satellitbilderna.

Algkarta, smhi.se Länk till annan webbplats.

Vissa algblomningar, särskilt under sommaren, kan bestå av arter som kan producera gifter och som kan innebära hälsorisker för både människor och djur.

Om man får i sig vatten kan gifterna som finns i vissa alger orsaka diarré och kräkning men även huvudvärk och andningsbesvär.

Råd vid algblomningar

• Undvik att bada eller onödig kontakt med vatten när vattnet inte längre är lika klart som det brukar vara, ytan täcks av en tydligt blågrön, grön eller gulgrön-gulbrunaktig hinna eller då vattnet är kraftigt grumlat av mycket fina trådar (som centimeterlånga tunna hårstrån) eller små blågröna "gryn" som liknar mycket små barr.
  • En allmän regel för bad är att du ska kunna se fötterna när vattnet når upp till knäna. Var alltså aktsam när du inte ser botten på 0,5-1 meters djup och när vattnet ser ut som beskrivet ovan.
  • Barn och djur är högriskgrupper. Släpp inte barn eller djur till stränder eller i vatten med kraftig algblomning. Det gäller både husdjur och tamboskap (till exempel hundar, får, kor och hästar). Kontakta läkare eller veterinär om barn, vuxna eller djur visar sjukdomssymptom efter bad eller kontakt med blommande vatten.
  • Använd inte vatten från algblomningsområden som dricksvatten eller för matlagning. Många alggifter är värmestabila och kokning förstör inte gifterna.

Sjukvården ger råd om hur du ska agera om du svalt eller badat i algbemängt vatten.

Symptom och råd vid algförgiftning, 1177.se Länk till annan webbplats.

Rapportera algblomningar

Det är viktigt att allmänheten rapporterar in fynd till Informationscentralen för Bottniska viken. Då kan vi se om det finns återkommande mönster av fyndplatser och kan se om det finns behov av åtgärder i vissa områden.

Rapportera genom att ringa vår telefonsvarare, skicka e-post eller anmäl direkt på webben.

Rapportera in på vår webb Länk till annan webbplats.

Ring informationscentralens telefonsvarare 010-225 41 11

Rapportera in via e-post till icbv@lansstyrelsen.se

Uppge var du har observerat händelsen och bifoga gärna bilder. Uppge gärna koordinater. Genom att öppna appen för kartor på din smarta telefon och markera platsen kan du få fram koordinater där du befinner dig.

På informationscentralen för Bottniska viken kan man även rapportera fynd av döda sälar, döda eller skadade fiskar och fåglar längs kust och i havet.

Algblomning i sjöar

Om man ser misstänkt algblomning i sjöar kan man kontakta kommunens miljökontor.

Döda eller sjuka fiskar

Döda eller sjuka fiskar (även sjöar och älvar) kan man rapportera till SVAs webbplats (Statens veterinärmedicinska anstalt)

Rapporterafisk, sva.se Länk till annan webbplats.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk