Risk för skogsbrand i Norrbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Svenskarna tar avstånd från att använda narkotika vid fest

Kvinna som snortar kokain på en fest

Foto: Mostphotos

Majoriteten av svenskarna är negativt inställda till narkotikabruk i samband med fest, visar en nylig undersökning beställd av Länsstyrelsen i Norrbotten. Endast 7% anger att de själva, eller känner någon, som partyknarkar. I norra Sverige är siffran ännu lägre.

Den 26 juni är FN:s internationella dag mot missbruk och olaglig handel med narkotika. En dag som instiftades för att uppmärksamma de globala problem som den olagliga narkotikahandeln medför för människors hälsa och liv.

I samband med dagen har Länsstyrelsen i Norrbotten, i samverkan med Länsstyrelserna i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland, beställt en nationell undersökning kring svenskarnas attityder och erfarenheter av narkotika i samband med fest. Bakgrunden till undersökningen är den debatt som förts i media kring partyknarkande, att det har blivit vanligare och mer normaliserat att ta narkotika i samband med fest.

Undersökningen, som genomförts av Verian (tidigare Sifo Samhällsundersökningar), visar att 80 % av svenskarna har en negativ inställning till att använda narkotika i samband med fest. Kvinnor är mest negativt inställda, 86 % i jämförelse med 74 % män.

Samtidigt visar undersökningen att det är endast är 7 % av svenskarna som antingen själv använder narkotika i samband med fest eller har någon i den egna omgivningen som använder narkotika i samband med fest.

I norra Sverige säger de flesta nej tack till partyknark

Norrbotten tillhör polisregion Nord tillsammans med Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

Undersökningen visar att Polisregion Nord har ungefär samma resultat som riket som helhet, det vill säga att 80 % har en negativ inställning. Och bara 5 % av de svarande i Polisregion Nord anger att de antingen själva använder narkotika eller har någon i den egna omgivningen som använder narkotika i samband med fest.

Undersökningen blir ett stöd för alla dem som arbetar förebyggande med narkotika.

Att ha allmänhetens stöd ökar motivationen för dem som arbetar förebyggande med narkotika på exempelvis krogen eller postutlämning, säger Mats Burman, brottsförebyggande samordnare vid Länsstyrelsen i Norrbotten.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk