Risk för skogsbrand i Norrbottens länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Miljömålen 25 år - perspektiv i en snabb samhällsomställning

Person klädd i samisk dräkt

Konferensen Miljömålsdagarna 2024 genomfördes under veckan och här presenterades flera inspirerande föredrag som exempelvis en klimatpolitisk utblick, kulturmiljön i miljömålsarbetet med både en tillbakablick och framtidsperspektiv, samisk kultur och markanvändning, hur EU:s skogspolitik påverkar de svenska miljömålen samt inspel från en forskarpanel från Luleå tekniska universitet.

Bland talarna fanns bland många andra, klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, Naturvårdsverkets generaldirektör Björn Risinger, Landshövding Lotta Finstorp, professor Tomas Roslin från Sveriges lantbruksuniversitet, Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall och markanvändningskonsulent Tomas Kuhmunen från Sametinget. Miljömålsdagarna är en nationell konferens och deltagarna kom från Kiruna i norr till Skåne i söder och var representanter för myndigheter, regioner, kommuner, näringsliv och föreningar.

Under dagarna diskuterades många olika perspektiv på samhällsomställningen och vad det är vi behöver göra för att få den hållbar. Några saker som kom upp flera gånger under dagarna var vikten av samverkan mellan olika parter, behovet av bättre kunskapsunderlag och behovet av en politisk prioritering. Under konferenspauserna minglade deltagarna bland montrarna på Länsstyrelseveckans mötesplats och tog även tillfället i akt att knyta nya kontakter.

Att miljömålen i år fyller 25 år uppmärksammades särskilt, både under föredragen och under middagen. Under jubileumsmiddagen vid Kulturens hus bjöds deltagarna på kaffeost och annan lokal mat, solnedgång över Inre lulefjärden och dragspelsmusik med Fredrik Hangasjärvi och Heidi Haapasaari.

På onsdag morgon passade många på att delta i intressanta utflykter i Luleås närområde för att se och få veta mer; om stadsplanering på Kronan, om kulturmiljön i världsarvet Gammelstads kyrkstad, om renskötsel på Kallaxheden och om industrietableringarna på Svartöns industriområde. Miljömålsdagarna har en tradition att det ska ingå en fågelexkursion på orten som konferensen genomförs, därav åkte även flera deltagare till Gammelstadsviken kl 5.30.

Dagarna avslutades med en tidsexposé över miljömålsdagarna som nu har arrangerats av landets alla länsstyrelser. Länsstyrelsen i Norrbotten överlämnade arrangörskapet för Miljömålsdagarna 2025 till Länsstyrelsen Västra Götaland.

Nedan bjuder vi på några bilder från konferensen.

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk