Alviksgårdens flispanna ger klimatnytta och bättre miljö för djur och människor

Man håller i en liten griskulting

Mikael Hugoson med en några dagar gammal griskulting. Grisuppfödningen är Alviksgårdens kärnverksamhet och kärleken till grisarna går inte att ta miste på.

På Alviksgården utanför Luleå har den gamla gasolpannan som värmde upp stallarna bytts ut mot en modern flispanna. Resultatet? Ett helt automatiserat och stabilt uppvärmningssystem som är bra för klimatet, djur och människor.

På gården tar Mikael Hugoson emot och visar runt i de stora stallarna där de föder upp grisar och har ett slakteri för gris, nöt och lamm. Varje år föds cirka 25 000 grisar på gården. Totalt ska cirka 30 000 kvadratmeter stallar värmas upp och det krävs att temperaturen hålls på en jämn nivå, året runt.

Såklart vill ju inte heller djuren frysa och våra smågrisar behöver ha en lite högre temperatur som ligger stabilt på 22 grader, säger Mikael. Vår gamla gasolpanna var komplicerad, svår att få igång och det var bara en person som kunde sköta den. Ibland stannade pannan mitt i natten, med kalla stallar på morgonen som följd. Inte alls bra när det är 20-30 minusgrader ute!

Man står framför avverkad skog.

Avverkad skog som väntar på att bli flis. Även ruttet virke och det av sämre kvalitet kan användas för att driva flispannan.

Från gammal gasolpanna till modern flispanna

Den nya flispannan är helt automatiserad och sköts via en app. Temperaturen hålls stabilt på 18 grader och 22 grader för smågrisarna.

Vi tar massaved från vår egen skog som flisas och körs i pannan, det fungerar väldigt bra och vi slipper de tillkommande transporterna som hade kommit med pellets. Dessutom kan vi även använda sämre och rutten ved som annars inte hade kommit till nytta, berättar Mikael.

Den stora klimatnyttan är att det är ett slutet system, med 100 % vattenånga i avgaserna och flispannan har 96 % verkningsgrad. I anläggningen där flispannan står är det en behaglig temperatur och doften påminner inte så lite om hur det luktar i en bastu.

Asklådan tömmer vi en gång om året, det är en liten hög som från en öppen spis i hemmet, säger Mikael. Det är otroligt rent kring pannan, folk blir förvånade när de kommer hit.

Man tittar in i förbränningsluckan på en flispanna.

Mikael kikar in i flispannans förbränningskammare. Anläggningen är väldigt ren och doftar tydligt som en bastu. Den färdiga flisen håller hög kvalitet och torkas innan den kan köras i flispannan.

Alviksgården fick stöd från Klimatklivet

Flispannan kostade drygt 9 miljoner, och genom Klimatklivet fick Alviksgården stöd för 60% av kostnaden. Mikael säger att Klimatklivet var avgörande för att investeringen skulle bli av.

Helt klart! Det var en förutsättning att vi fick det här stödet och det enda vi ångrar är att vi inte gjorde det tidigare. Vi har sparat väldigt mycket pengar på att byta till en flispanna. Vi har även lämnat in en till ansökan för stöd till en ny biogasmotor till biogasanläggningen för att ersätta den gamla trotjänaren.

I biogasanläggningen som funnit på plats i några år produceras biogas av gödsel och gör att gården är helt självförsörjande på el och vatten. Alviksgården är också i slutfasen av ett större miljöprojekt som ska omvandla rötrester från biogasproduktion till koncentrerad, EU-ekologisk och kravmärkt pelletsgödsel. Ett helt slutet system, utan utsläpp, som tar tillvara på näringsämnena och energin i rötresterna.

Alviksgården jobbar konstant med att effektivisera och klimatanpassa sin verksamhet och på frågan om Mikael kan tipsa andra om att söka stöd från Klimatklivet tvekar han inte.

Jag rekommenderar verkligen andra att söka stöd från Klimatklivet, vi använde oss av en konsult och det var värt pengarna. Det är bra att främja klimatet med de åtgärder vi gör, vi måste gå den vägen. Hållbarhetsinvesteringar är lönsamma!

Om Klimatklivet

Klimatklivet är ett nationellt stöd som ges till åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid och andra gaser som påverkar klimatet. Bland de åtgärder som har fått stöd finns anläggningar för produktion av biogas, elektrifieringar av maskiner och fordon samt olika sorters energikonverteringar, så som i exemplet i detta reportage.

Klimatklivet erbjuder upp till 70% finansiering beroende på typ av investering och vem som söker. Stöd ges i första hand till de åtgärder som ger störst varaktig minskning av växthusgasutsläpp per investerad krona. Därför är det viktigt att i sin ansökan bland annat kunna visa en beräkning för detta.

Stöd kan ges till alla utom privatpersoner. De som har beviljats stöd är exempelvis företag, kommuner och kommunala bolag, regioner och organisationer.
Kontakta Länsstyrelsen för rådgivning.

Text och foto: Linda Forsberg Lilja, Länsstyrelsen i Norrbottens län

Fler artiklar - Klimatklivet i Norrbotten