Beslut om skyddsjakt efter skadegörande varg

Dummybild med tre ritade hus

Länsstyrelsen i Kalmar län har den 3 juli 2024 beslutat om skyddsjakt efter en skadegörande vandringsvarg i Kalmar län. Jaktledare kommer att utses av Länsstyrelsen och beslutet gäller till och med den 31 augusti 2024.

Under den senaste månaden har två vargangrepp skett på får i Västerviks kommun. Angreppen i Västerviks kommun började den 6 juni vid Hallingeberg och fortsatte lite drygt en mil längre åt nordväst vid Odensvi den 14 juni.

Bedömningen från den besiktning som Länsstyrelsen gjort är att varg har angripit fåren. Efter angreppen genomfördes förebyggande åtgärder såsom flytt av resterande djur, uppsättning av lapptyg och extra tillsyn. Analys av vargsaliv från de angripna djuren visade att den skadegörande individen är en skandinavisk varg G30-24 från Söderåsen 1 i Skåne. Vargen är ej genetiskt värdefull. Eftersom angrepp skedde nära det förra angreppet i tid och rum kan de antas vara utförda av samma vargindivid.

Vandringsvargen från Skåne har utfört ett angrepp, högst sannolikt två, i ett begränsat område under en kort period vilket indikerar en hög risk för ytterligare angrepp. Skyddsjakt är det enda alternativet för att förhindra fortsatt allvarlig skada på tamdjur, säger Anders Karlsson, avdelningschef.

Länsstyrelsen bedömer att fastställda riktlinjer för skyddsjakt på vandringsvarg är uppfyllda och att det inte finns någon annan lämplig lösning än skyddsjakt.

Det här är andra gången som ett skyddsjaktsbeslut fattas på varg i Kalmar län, säger Anders Karlsson.

Att tillåta skyddsjakt på en vandringsvarg påverkar inte vargstammens gynnsamma bevarandestatus nationellt eller i Kalmar län.

Allan Widman

Regeringsgatan 1