Än är det liv i Kvilleken

Den grova eken med sin enda gröna gren

Foto: Jerry Svensson/Länsstyrelsen Kalmar län

Kvilleken, som sedan 2012 uppvisat en alltmer vacklande hälsa, fortsätter att kämpa på. Länsstyrelsen Kalmar län kan nu meddela att knoppar på den enda levande grenen, nu har slagit ut.

- Jag bedömer att det inte är så stor skillnad jämfört med förra året, även om Kvillekens hälsa sakta blir allt sämre, menar reservatsförvaltare Jerry Svensson.

Under åren 2014-2017 dog större delen av den berömda eken. Då hade länsstyrelsen åren innan misslyckats med olika försök att rädda det gamla trädet.

Men ingen vet exakt hur länge vi kommer få njuta av trädet i levande tillstånd.

Kvilleken, eller Rumskullaeken som den också kallas, är inte bara Sveriges grövsta ek utan sannolikt också den äldsta. Redan 1928 förklarades Kvilleken som naturminne. När man 2014 beräknade trädets ålder kom man fram till att det var 850 plus/minus 100 år. Trädet kan alltså ha firat sin tusende födelsedag. Förr betraktades Kvilleken som helig och man ska då ha offrat under dess krona. Men trädet har också tjänat som redskapsbod under århundradena, så synen på trädet har skiftat!

Allan Widman

Regeringsgatan 1