Skyfallsliknande regn i Jönköpings länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Ny webbplats för att hitta fiskemöjligheter i Jönköpings län

Skärmdump på webbplatsen hittafiske.se

Hittafiske.se är en ny webbplats som är tänkt att hjälpa både den som fiskar och kommuner och turismaktörer som får frågor om fiske.

– Förhoppningen är bland annat att turister som vill fiska ska hitta information som underlättar planering av fisketuren. Men också att de som bor i Jönköpings län ska hitta information som underlättar för fiskeupplevelsen, säger Rasmus Linderfalk, fiskerikonsulent på länsstyrelsen.

Samverkan under flera år

På hittafiske.se kan man exempelvis se var man kan sjösätta eller hyra båt, var det finns lämpliga fiskeplatser från land eller var man kan bo nära vattnet. Det finns också tips om hur man kan fiska olika arter som finns i länet.

Webbplatsen har tagits fram av Sportfiskarna i samarbete med Länsstyrelsen i Jönköpings län, Kommunal utveckling Jönköpings län, Fiskevattenägarna och Smålands Turism. Webbplatsen är ett resultat av flera års arbete med att etablera en informationsnod kring frågor om fiskemöjligheter i Jönköpings län.

De största abborrarna

Sportfiskarna driver projektet med en informationsnod och websidan är tänkt att fungera som en del av detta arbete. Arbetet med informationsnoden initierades av Länsstyrelsen i Jönköpings län som även är med i det fortsatta arbetet med utvecklingen av sidan.

– Fiskbestånden i Jönköpings län är väl undersökta i en nationell jämförelse. Utifrån provfiskedata vore det intressant att bygga in kartor som exempelvis visar var olika arter har fångats i länet och kanske var de största abborrarna fångats, säger Rasmus Linderfalk.

hittafiske.se Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsens presstjänst

Brittis Benzler