Anmälan till årets Klimatseminariet är öppen

Händer som håller i varandra.

Foto: Mostphotos.com

Nu är anmälan öppen för årets Klimatseminariet den 19 september. Höstens evenemang bjuder på en imponerande uppställning av föreläsare och ämnen — allt för att ta nya steg framåt och inspirera till fortsatt klimatarbete för Jämtlands län.

Under ledning av den välkända journalisten och moderatorn Erika Bjerström får vi lyssna till intressanta föreläsare som Magnus Carlson, artist prisad för sitt klimatengagemang, Jonathan Jeppson, klimatkolumnist på Aftonbladet, Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet, Åsa Persson från Klimatpolitiska rådet, Ida Edling och Douglas Malm Rath från ungdomsorganisationen Aurora, Marcus Noterius, testande journalist på TV4, Louise König, profilerad hållbarhetschef, Johanna Leymann projektledare Kretsloppsparken Östersunds kommun med flera.

Årets program med föreläsningar, panelsamtal och diskussioner tar upp en rad aktuella och viktiga ämnen:

• Goda exempel
  • Klimatledarskap
  • Omvärldsbevakning
  • Beteendeförändring och konsumtionsfrågor
  • Medborgardialog och kultur

Alla har vi makten att påverka så att utsläppen landar inom ramen för den globala koldioxidbudgeten”, säger Jimmy Nilsson, energi- och klimatstrateg på Länsstyrelsen Jämtlands län.

Varmt välkommen att delta i Klimatseminariet – en dag där vi tillsammans kan inspireras, och inspirera, till att skynda på klimatomställningen.

Mer information och anmälan till Klimatseminariet

Fakta

Jämtlands läns övergripande klimatmål är att vara en fossilbränslefri region år 2030, och att minska utsläppen av växthusgaser mellan 2020 och 2030 med minst tio procent årligen. Statistiken visar dock att utsläppen inte har minskat i den önskade takten. År 2020 minskade utsläppen i länet med 7,5 procent, medan motsvarande siffra för 2021 var 1,1 procent.

Statistik – Klimatpåverkande utsläpp i Jämtlands län (Naturvårdsverket.se) Länk till annan webbplats.

Jimmy Nilsson

Energi- och klimatstrateg