Genom Samverket började Tindra och Björn samarbeta i ett omvänt mentorskap

Tindra Blomberg, gymnasieelev som nyss tagit studenten, pratar med polisen Björn Wickholm.

Tindra Blomberg, gymnasieelev som nyss tagit studenten, har varit mentor åt polisen Björn Wickholm inom ramen för Samverket. De har lärt sig av varandra under samtal och studiebesök.

En gymnasie-elev som är mentor för en polis. Utbyte av kunskap och erfarenhet.

– Det var en viss rädsla i att ha en mentor som var yngre men oj vad vi lärde oss av varandra, säger polisen Björn Wickholm.

Polisen Björn Wickholm träffar Tindra Blombergs hela klass. Foto: Michael Ahlgren, lärare på Jämtlands Gymnasium.

– Jag ville ge nåt till hela klassen, säger polisen Björn Wickholm. Därför träffade han Tindra Blombergs klass och pratade om hur det kan vara på studenten. Foto: Michael Ahlgren, lärare på Jämtlands Gymnasium.

Under våren har Jämtlands Gymnasium och Polismyndigheten haft ett samarbete som kallas "omvänt mentorskap". TIndra Blomberg, som gick samhällsvetenskapligt program, har varit mentor åt polisen Björn Wickholm.

– Det har skett genom det vi kallar praktisk samhällskunskap. Det är en kurs där eleverna arbetar utan litteratur men tillsammans med organisationer i länet, berättar läraren Michael Ahlgren.

Idén till det omvända mentorskapet föddes för två år sedan när Sandra Olofsson på Samverket och Michael Ahlgren på Jämtlands gymnasium ville hitta värdeskapande aktiviteter mellan gymnasieelever och offentlig sektor.

Polismyndigheten räckte snabbt upp handen och ville vara med och testa det nya konceptet.

Glada åt mentorskapet

När Tindra och Björn träffas och berättar, är stämningen på topp och det är väl tveksamt vem som uppskattat samarbetet mest.

– Det här har ändrat min bild av poliser och det tror jag gynnar både oss och dom. Jag känner mig trygg med poliser nu och förstår att det varken är fel eller farligt att gå fram på stan och prata med dem, säger Tindra Blomberg.

En annan bild av polisen

Björn Wickholm berättar att han gick in i samarbetet både som polisen Björn och privatpersonen Björn.

– Vi poliser är för långt ifrån ungdomar. Vi har koll på dem som står utanför lagen men vet inte tillräckligt mycket om ungdomar i allmänhet.

– Vi kan inte bara tro och ta saker för givet. Men mentorskapet skapade stor förståelse, säger Björn Wickholm.

Björn Wickholm, läraren Michael Ahlgren, Sandra Olofsson på Samverket och gymnasie-eleven Tindra Blomberg, står i Samverkets lokaler.

Björn Wickholm, läraren Michael Ahlgren, Sandra Olofsson på Samverket och gymnasie-eleven Tindra Blomberg, träffades i Samverkets lokaler och berättade om hur arbetade startade och utvecklades.

"Björn är en skön person, inte en arg och sträng gubbe."

Tindra Blomberg

Ämnet de valde att tala om var studenten. De kallade temat för "Studentresan" och innehöll en blandning av lagar och polisarbete – och studenternas förhoppningar och förväntningar.

– Vi pratade om hur vi studenter såg på dagen, regler runt alkohol och vilka känslor vi har. Vi träffades fyra gånger men Björn träffade också hela min klass. Det var väldigt uppskattat.

Viss osäkerhet i klassen

– Jag tyckte det var roligt att prata med Björn men en del i klassen kände nog en viss spänning, berättar Tindra Blomberg.

För Björn Wickbom blev det samtal på ett nytt sätt - på lika villkor.

– Vi är ovana vid att sitta på samma nivå som dom vi möter. Men i de här samtalen jämnades skillnaderna ut och jag fick många möjligheter att ta emot nya idéer, säger Björn.

Samverket startar ny omgång av omvänt mentorskap

– Jättekul att konceptet är uppskattat och att vi i höst går in på en tredje omgång. De myndigheter jag träffar på Samverket efterfrågar de ungas perspektiv. De utgör ju en viktig målgrupp både som medborgare och framtida medarbetare.

– Och det omvända mentorskapet har varit ett sätt att hantera det behovet, säger Sandra.

– Det vore bra att kunna prata om vissa teman. Ett är de samtalen som kan vara svåra när ungdomar möter poliser. Ett annat tema kan vara hur vi kan ha med ett ungdomsperspektiv i våra beslut, säger Björn Wickholm.

Maria Anstett-Rim och Sandra Olofsson, sitter i en soffa.

Maria Anstett-Rim på Länsstyrelsen har arbetat med att starta och driva Samverket. Det är ett samarbete mellan myndigheter, Region JH och Östersunds kommun. Sandra Olofsson, till höger i bild, arbetar som projektledare.

Fakta:

• Det omvända mentorskapet startades på inititivativ av Samverket.
  • Under våren 2024 har det varit ett samarbete mellan Polismyndigheten, Jämtlands Gymnasium och Samverket.
  • Förutom Björn Wickholms och Tindra Blombergs möten och samtal, har elever från Jämtlands Gymnasium besökt polisen.
  • De har åkt polisbil, träffat narkotikahundar och sett hur det det ser ut i en så kallad fyllecell.

Marita Ljung

Residensgränd 7