Höjd säkerhet när rösterna i EU-valet räknades på Länsstyrelsen

Väktaren Robin Heggdahl och valpersonalen tar emot rösterna på Länsstyrelsen.

Väktaren Robin Heggdahl och valpersonalen tog emot rösterna på Länsstyrelsen.

Låsta dörrar. ID-brickor på alla besökare. Väktare och många valarbetare.

Rösträkningen i EU-valet tas på mycket stort allvar.

Patrik Åslund, arkivarie på Länsstyrelsen, håller upp två påsar med valsedlar.

Patrik Åslund, arkivarie på Länsstyrelsen, tog emot de inkomna rösterna och delade ut påsarna från de 92 valdistrikten.

Måndagen den 10:e juni prick klockan 8.15, startade den slutliga rösträkningen i EU-valet. Kommunrepresentanter levererade rösterna i påsar från länets 92 valdistrikt. De prickades av och fördelades sedan till rösträknarna.

Processen är hårt styrd och det finns många regler och rutiner som måste följas. Länsstyrelsens valansvariga är juristen Ingrid Nilsson. På minuten startade hon sin genomgång inför rösträknarna.

Allmänheten är välkommen

– Följ rutiner och manualer. Kom också ihåg att allmänhet och media har rätt att komma hit och se hur vi arbetar när vi räknar rösterna, sa Ingrid Nilsson.

Länsrådet Susanna Löfgren fanns på plats och beskrev hur hon ser på rösträkningen.

– Det här är högtidligt. Vi har fått ett stort förtroende. Vi har massor av viktiga uppdrag men det här är kanske det allra viktigaste, sa hon.

Länsstyrelsens valansvariga juristen Ingrid Nilsson står framför rösträknarna.

Länsstyrelsens valansvariga är juristen Ingrid Nilsson. När rösträkningen startade klockan 8.15 hade hon en genomgång med rösträknarna.

– Det är otroligt att se hur ni har förberett er. Och det är dessutom bra att så många i vår egen personal deltar, sa Kristina Albertsson. Hon är enhetschef och ansvarig för rösträkningen.

Särskilda regler och rutiner ska följas. Under rösträkningen gäller även en förhöjd säkerhet. Ett sätt att garantera detta är väktaren som finns på plats.

– Jag ska se till att det är lugnt här. Inget får störa rösträkningen, sa väktaren Robin Heggdahl.

Fakta om EU-valet i Jämtlands län

Som regional valmyndighet – högst ansvarig för valet i länet – har Länsstyrelsen ett uppdrag i att se till att valet i Jämtlands län genomförs på ett säkert och öppet sätt.

Den slutliga rösträkningen startade måndagen den 10 juni. Det är Länsstyrelsen som:

• kontrollräknar valnattens preliminära resultat,
  • granskar ogiltiga röster samt
  • räknar personröster.

Marita Ljung